Recensie: Onderhuidse spanning in de bergen

Ik ben best wel jaloers op mensen die wandelvakanties in de bergen maken en je vervolgens Instagram-waardige foto’s van hun reis toesturen. Deels omdat ik ook zulke foto’s en herinneringen wil maken. Maar ik ben nu eenmaal een schijterd en weet dat ik het niet zou overleven als er iets mis zou gaan. Al helemaal niet als ik met mensen zou reizen die een gespannen sfeer creëren. Precies zoals in Het hoge noorden van Ulf Kvensler.

Door Oglaya Doua

Foto Ulf Kvensler (c) Thron Ullberg

Anna en Henrik gaan elk jaar met Milena op wandelvakantie. Dit jaar wil Milena haar nieuwe vriend Jacob meenemen. Als Jacob voorstelt om naar Sarek te gaan, een grillig gebied in het hoge noorden van Zweden, zien Anna en Henrik ertegen op, maar stemmen ze uiteindelijk toch in. Tijdens de wandeltocht blijkt Jacob manipulatieve en agressieve trekken te vertonen, maar ze kunnen niet zomaar terug, en telefoonbereik is er ook niet. Wie overleeft deze helletocht?

Het hoge noorden begint met de vondst van een onderkoelde vrouw, zonder identiteitsbewijs en met vlekken rond haar hals die lijken op wurgplekken. Vanaf dat punt word je terug in de tijd genomen in een verhaal vol genadeloze natuurlijke gevaren en onderhuidse spanningen tussen de personages. De setting, waarin de personages niet alleen de verraderlijke kracht van de natuur vrezen maar ook elkaar, maakt deze thriller vanaf het begin bloedspannend.

De hele tijd vraag je je af wat Jacob verbergt. Dat hij eerst voorstelt om een levensgevaarlijke tocht te gaan doen omdat hij kickt op gevaar, is één ding. Maar als hij tijdens een spelletje zijn geduld verliest en Milena bang lijkt te zijn om tegen hem in te gaan, begin je je te realiseren dat Jacob misschien wel een psychopaat is. En dat is nog maar het begin. Al lezende stapelen de vragen zich op en krijg je steeds meer hints dat er iets niet klopt bij Milena, Henrik en zelfs Anna, vanuit wiens perspectief je het verhaal leest.

Er is een moment in het verhaal dat je een beetje moe wordt van de focus op de psychopathische trekken van Jacob. Dat is ook het moment dat het verhaal wat snelheid verliest en het lastiger wordt om je aandacht erbij te houden. Gelukkig maken de superslimme plottwists veel goed en lees je het laatste gedeelte in één adem uit.

Kvenslers achtergrond als scenarioschrijver is goed te merken in deze debuutthriller. De filmische sfeer van het berglandschap, de natuurkrachten en de menselijke psyche maken Het hoge noorden een van de spannendste thrillers die ik dit jaar heb gelezen. Dit vraagt om een verfilming.

Ulf Kvensler, Het hoge noorden, vertaling: Yvonne van de Straat, Uitgeverij Boekerij, 432 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2023.

Berichten gemaakt 5309