Recensie: Liefde in Stockholm

Waarschuwing: door het lezen van Trio wil je verhuizen naar een chique stadsdeel in Stockholm en een driehoeksrelatie beginnen. Met Trio is het debuut van de Zweedse Johanna Hedman een feit.

Door Nora van Ouwerkerk

Trio gaat over een relatie tussen drie twintigers uit verschillende werelden. Thora komt uit een rijke en vooraanstaande familie, August is een kunstacademiestudent en Hugo een doorsnee jongen van het Zweedse platteland. Gedurende twee zomers gaan de drie op een intensieve manier met elkaar om. Het zijn August en Thora die er al het langst een liefdesrelatie op na houden. Hugo, die oorspronkelijk niet uit Stockholm komt, voelt zich ongemakkelijk in de wereld van Thora waarin rijkdom en macht centraal staan. Wanneer hij als huurder bij Thora’s ouders woont, valt hij van een afstandje voor Thora én August. Het duurt niet lang voordat Thora, August en Hugo verzeild raken in een gezamenlijke liefdesrelatie.

Johanna Hedman © Elvira Glänte

Het verhaal wordt afwisselend vertelt door Hugo en Thora. Dit geeft Trio een gebroken en logge structuur. Diezelfde structuur is een goede weerspiegeling van de relaties tussen Thora, August en Hugo. Deze zijn uit balans en zitten vol conflict, stiltes en onuitgesproken gevoelens. Daarbij worstelen de personages ook nog met het volwassen worden. Zoals Thora het verwoordt: ‘Het was net of ik het leven van buitenaf bekeek, alsof het buiten mij om plaatsvond. Het wilde er bij mij niet in dat het echt was – dat het onze echte levens waren en we geen herkansing zouden krijgen om ze over te doen als er iets fout ging. August klaagde dat hij de eerste tekenen al zag dat onze vrienden over een paar jaar uit verveling of door gebrek aan fantasie zouden opgaan in traditionele gezinsstructuren, maar ik had nog steeds het gevoel dat we alleen maar speelden dat we volwassen waren.’

Ik vond het fijn om me in situaties te bevinden waarin niemand me erg goed kende.

Doordat Hedman afwisselend Hugo en Thora aan het woord laat, krijg je als lezer een unieke inkijk in de gevoelswereld van beide persoonlijkheden. Hedman deinst daarbij niet terug voor gedetailleerde beschrijvingen, bijvoorbeeld van Hugo: ‘Ik vond het fijn om me in situaties te bevinden waarin niemand me erg goed kende. Zolang ik me kon heugen gaf ik er al de voorkeur aan om geen mensen bijeen te brengen wier enige gemene deler ikzelf was, en om die reden zigzagde ik door de verschillende gebieden van mijn leven, in een patroon dat uitsluitend ik kon overzien. Als kind had ik opeens beseft dat ik allerlei personen ineen was. (…) Het waren kleine, cruciale nuanceverschillen, waar ik een soort geborgenheid aan ontleende. Er was niemand die mijn leven in zijn totaliteit uit de doeken kon doen en dat beschouwde ik als een bewijs van vrijheid.’

Dat relaties ons kunnen vormen en achtervolgen, zelfs lang nadat ze voorbij zijn, blijkt uit de relaties die de drie in Trio met elkaar zijn aangegaan. Lang nadat Thora, August en Hugo hun studententijd en liefdesrelatie achter zich hebben gelaten, kruisen hun paden zich in New York. Wat eens zo belangrijk was voor Thora, zorgt nu voor en gevoel van vervreemding: ‘Als ze de teleurstelling in zijn blik ziet begrijpt ze dat het onderwerp – de referentie aan hun studietijd, hun gemeenschappelijke verleden – een onhandige poging van hem was om dichter bij haar te komen, haar weer aan zich te binden. Ze verstijft en slaat haar ogen neer. Zwijgend staan ze naast elkaar.’

In het boek komen meerdere grote steden aan bod: Stockholm, Parijs en New York. Een centrale plek is echter weggelegd voor Stockholm. Door de gedetailleerde omschrijvingen van de stad wordt Stockholm in Trio bijna een op zichzelf staand personage. Hedman laat bepaalde plaatsen in de stad en wijken, zoals Gamla Stan en Södermalm, meerdere malen terugkomen. Hierdoor leer je de stad kennen alsof je er zelf woont. Bereid je maar voor om na het lezen van Trio een ticket te boeken naar Stockholm!

Johanna Hedman, Trio, vertaling: Janny Middelbeek-Oortgiesen, Uitgeverij Ambo|Anthos, 368 pagina’s (€ 23,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2022.