Recensie: Joy

C.S. Lewis, door intimi ook wel Jack Lewis genoemd, werd vooral bekend door zijn op het christendom geïnspireerde boeken. De meeste mensen kennen hem echter van zijn kinderboeken over het magische land Narnia. Ook Joy Davidman las haar kinderen hieruit voor, maar haar bewondering ging verder dan alleen de verhalen.

Door Tanja Wilming

Davidman was een Amerikaanse dichter en schrijfster. Als atheïst werd ze lid van de American Communist Party. Ze was moeder van twee jonge kinderen en worstelde om staande te blijven in haar huwelijk met een alcoholistische man. Op een avond belt haar man in paniek op, omdat hij suïcidale neigingen heeft. Joy kan haar kinderen niet alleen thuislaten en heeft geen auto om haar man te gaan zoeken. Het enige dat ze op dat moment kan, is zich tot God richten en hopen dat hij haar gebeden hoort. ‘In een barst in mijn ziel, die ontstond tijdens die onversneden angst waarmee ik om hulp riep, zag de sluwe Leeuw zijn kans. God kwam binnen door de scheuren in mijn hart, alsof Hij al een hele tijd gewacht had om daar een opening te vinden. Warmte overviel me, een rivier van vrede stroomde door me heen. Voor de eerste keer in mijn leven voelde ik me volledig gekend en bemind. Er was een diep besef dat Hij bij me was, dat Hij altijd bij me geweest was.’

Deze openbaring maakt dat Joy op zoek gaat naar iemand met wie ze haar gevoelens voor God kan delen. Dit is de aanleiding voor haar eerste brief aan C.S. Lewis. Een ontroerend liefdesverhaal ontstaat, waarin beide schrijvers in de brieven reflecteren op God en hun alledaagse leven. Zes jaar lang bestaat de relatie tussen Davidman en Lewis uit correspondentie per brief, maar dat verandert als Joy ernstig ziek wordt. Het doktersadvies is om een tijdje uit haar stressvolle omgeving te stappen en ze besluit naar Oxford te vertrekken, de woonplaats van Lewis. Dit is de eerste keer dat ze hem in levende lijve ontmoet.

God speelt een grote rol in het leven van Davidman en Lewis en daarmee ook in dit boek. Dit geloof maakt dat het verhaal waarschijnlijk niet voor iedereen dezelfde diepe betekenis heeft, maar de vreugde die ontstaat vanuit een diep verdrietig leven door ware liefde is prachtig beschreven.

Patti Callahan, Joy. De vrouw die C.S. Lewis liefhad, vertaling: Roeleke Meijer-Muilwijk, Uitgeverij KokBoekencentrum, 416 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 4 juni 2019.