Recensie: Iconen uit de rock-‘n-roll

‘Het was een mooie trip, maar ik ben er nog niet klaar mee. Rock-’n-roll, hoe marginaal ook in het leven van alledag, is de brandstof waarop ik elke keer vaar.’ Popjournalist Jean-Paul Heck neemt de lezer mee in zijn ontmoetingen met iconische bands en artiesten in de afgelopen dertig jaar.

Door Jacomijn van Kempen

In Crazy rock-’n-roll stories deelt Jean-Paul Heck anekdotes, ontmoetingen en gesprekken uit zijn geschiedenis als muziekjournalist, waarin hij sprak met de meest kleurrijke artiesten uit de rock-’n-rollgeschiedenis. Verschillende namen komen langs: The Beatles, Pink Floyd, Queen, de Eagles, David Bowie en Amy Winehouse. Niet alleen hun impact op de muziekgeschiedenis komt aan bod, maar ook persoonlijke verhalen en de onderlinge verhoudingen tussen bandleden. Het sleept de lezer mee in een wereld vol muziek, geëxperimenteer, vriendschap, conflict en verslaving. Met mooie anekdotes, maar ook pijnlijke verhalen. Zo vertelt Heck over de strubbelingen binnen Pink Floyd, wanneer hij Roger Waters citeert over de vertroebelde relatie met bandlid Syd Barrett: ‘“Hij heeft echt uren in de controlekamer gezeten, en toen herkenden we hem ineens.” Inderdaad, het was Syd Barrett. “Hij is drie dagen in de studio geweest en daarna hebben we hem nooit meer gezien. (…) Het was een moeilijk moment. Toen ik hem uiteindelijk herkende, werd ik erg emotioneel. Zeker omdat Shine On voor hem was geschreven.”’

Het resulteert in een boek waarin de liefde van Jean-Paul Heck voor deze rijke maar ook rauwe wereld voelbaar is. ‘Ze gingen in een kring staan en zetten loepzuiver de song Seven Bridges Road in. Kippenvel heb ik niet zo snel maar ik was getuige van een heilig moment. De wellicht mooiste samenzang, live gezongen voor mij. Althans, zo voelde ik het op dat moment.’

Het is een mysterieuze wereld, waarvan Heck een tipje van de sluier oplicht. Sommige bands worden uitgebreid beschreven in meerdere hoofdstukken, maar er zijn ook artiesten die korter langskomen in het boek. De verhalen wisselen elkaar snel af, waardoor het boek in één adem uitleest. De mooie, maar ook de duistere kanten van een bijzondere levensstijl boeien en houden de aandacht vast: ‘Freddie genoot gretig van de pleziertjes die het rocksterrendom automatisch met zich meebrengt: geld, seks, drugs. Het was er altijd en ook nog zonder te vragen. Maar faam heeft ook een schaduwkant. James Brown vertelde ooit dat zijn sterrendom hem voor zijn gevoel onsterfelijk maakte. Letterlijk onsterfelijk. En de Parsi zien de dood ook niet als iets wat definitief is. (…) Zo ook Freddie. Want één ding wist hij zeker: hij wilde zijn leven zonder angst en voorbehoud leven.’ Crazy rock-’n-roll stories is een aanrader voor wie zich wil onderdompelen in de rockgeschiedenis aan de hand van de verhalen van een muziekjournalist die ermee verweven is geraakt.

Jean-Paul Heck, Crazy rock-’n-roll stories, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 224 pagina’s (€ 21,99)