Recensie: Gevaarlijk spel op de Gentse feesten

Een hittegolf en een paar moorden in de periode waarin de Gentse Feesten plaatsvinden. Het zijn ingrediënten die de boel op scherp kunnen zetten. De Vlaamse auteur Jan Smets maakt er gretig gebruik van in Moord op hole vier, zijn nieuwe thriller rond speurder Steve Stern.

Door Katy Hurkmans

Op het golfterrein in Drongen wordt een lijk gevonden. Het slachtoffer is een gerenommeerd psychiater. De dader lijkt nogal wreed te werk te zijn gegaan en heeft een golfbal in de mond van het slachtoffer gepropt. Tijdens de Gentse Feesten wordt er opnieuw een slachtoffer gevonden en dreigt de angst onder de bevolking toe te nemen. Het is commissaris Steve Stern die beide zaken moet onderzoeken en moet nagaan wat de twee vermoorde personen met elkaar verbindt.
De auteur is zelf afkomstig uit Gents en kent de omgeving als zijn broekzak. Dat etaleert hij door te spelen met de locaties. Zowel de binnenstad als de deelgemeentes vormen het decor voor de gebeurtenissen. ‘Een vijftigtal meter voor de hoek met de Verhaeststraat bleef hij even staan en staarde naar een tweewoonst met een kleine voortuin aan de overkant. Hier, in het linkerhuis, had hij het grootste deel van zijn jeugd doorgebracht. Hier had hij, toen hij op een warme zomeravond in de tuin aan het studeren was voor een van zijn laatste examens op de universiteit, gehuil gehoord dat door merg en been was gegaan.’
De plot zit goed in elkaar. Er wordt wat met verdachten gespeeld, al lijkt het onderzoek al snel in de richting van één persoon te gaan. Verschillende motieven worden verkend en er ontstaat een theorie die de gebeurtenissen aan elkaar weet te linken. ‘“Mochten we deze zaak op zichzelf bekijken en even de golfconnectie buiten beschouwing laten, in welke richting zouden we ons onderzoek verderzetten?” vroeg Stern, meer bij zichzelf dan aan Colman.’ Smets kiest ervoor om nog een kleine twist in te bouwen die mooi lijkt aan te sluiten in het geheel, alleen wringt die ontknoping uiteindelijk een beetje met enkele zinnen uit de eerste hoofdstukken. Wellicht heeft alleen de erg oplettende lezer hier last van, maar het is een gaatje in de plot waarmee de auteur de lezer op het verkeerde spoor heeft willen zetten.

Een aandachtspuntje voor wie het boek gaat lezen, is het taalgebruik. Smets schrijft vlot en onderhoudend. Hij laat de situaties snel op elkaar volgen en schuwt wat actie niet. Hij kiest er echter voor om spreektaal te gebruiken in zijn dialogen. Dat verleent weliswaar authenticiteit, maar haalt voor de niet-Vlamingen waarschijnlijk ook de flow een beetje uit het verhaal, tenzij je er het sappige Gentse accent zonder probleem bij weet te denken.

Moord op hole vier is een onderhoudende thriller die prima te lezen is zonder de gebeurtenissen uit voorganger Theater te kennen. Stern en zijn collega’s zorgen voor een spannend onderzoek. Auteur Jan Smets mag dan ook best nog een vervolg breien aan de belevenissen van de commissaris.

Jan Smets, Moord op hole vier, Uitgeverij Pelckmans, 256 pagina’s (€ 22,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2022.