Recensie: Geschiedenis van Ajax verbeeld

In Ajax Amsterdam wordt de hele geschiedenis van Nederlands succesvolste voetbalclub in beeld gebracht. Door het gebruik van foto’s, krantenartikelen en spelersprofielen weet schrijver Sam van Clemen het verleden een gezicht te geven, iets waar ongetwijfeld enorm veel onderzoek voor nodig is geweest.

Het boek begint met de oorsprong van het voetbal, gaat verder met de oprichting van Ajax en eindigt met de recente successen van de Amsterdammers. Het laatste hoofdstuk gaat over het verloren coronaseizoen, wat de schrijver ziet als een nieuwe fase in het voetbal.
Ajax Amsterdam beschrijft gedetailleerd de geschiedenis van de Amsterdamse club, al gaat het daar soms wel erg ver in door. Aan het begin zijn de verhalen over de clubgeschiedenis erg interessant, maar op een gegeven moment gaan ze erg op elkaar lijken. Daar helpt het, misschien onvermijdelijke, ouderwetse taalgebruik niet bij mee. De oude foto’s en spelersprofielen zijn dan ook een welkome afwisseling, wat ervoor zorgt dat er genoeg variatie in het boek zit. Toch kan die variatie niet voorkomen dat de enorme hoeveelheid informatie die het boek geeft wat saai en langdradig aanvoelt. Ajax Amsterdam heeft meer weg van een herdenkingsboek, dat prachtig in de kast staat, maar eigenlijk bijna nooit opengeslagen wordt. Daarentegen is dit boek wel erg handig om verloren feitjes over de tijden van weleer op te zoeken en biedt het uitkomst in discussies met medesupporters.
Al met al geeft Ajax Amsterdam een mooie terugblik op de roemrijke en bewogen geschiedenis van de recordkampioen. Het kan soms wat lastig zijn om doorheen te komen, maar het is duidelijk dat de schrijver enorm veel onderzoek heeft gedaan en weet waar hij het over heeft. Het resultaat is een herdenkingsboek dat veel supporters graag in hun kast zullen hebben en voor geïnteresseerden de moeite waard is om te lezen. Vooral de oudere fans zullen het geweldig vinden om de successen van ‘hun’ club terug te lezen en oude tijden te laten herleven.

Sam van Clemen, Ajax Amsterdam, Uitgeverij Aspekt, 354 pagina’s (€ 24,95)

Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.