Recensie: Geen ontsnapping mogelijk

Schrijver worden is altijd een droom geweest voor Carol. Wanneer een vriendin haar vertelt over de schrijfcursus Kill Your Darlings, een jaarlijkse schrijfcursus van auteur Victor Aster op Big Rock Island, besluit Carol om zich hiervoor aan te melden. Maar dan worden er twee cursisten op vreselijke wijze vermoord, en er is géén communicatie met het vaste land mogelijk.
Door Sietske Bierma

‘Een eiland. Negen cursisten. Niemand kan weg.’ Deze zin op het omslag van De cursus van Elvin Post zorgt ervoor dat je nieuwsgierig raakt naar het verhaal. Het begint vanuit het perspectief van Carol. Een vriendin vertelt haar over de schrijfcursus van de bekende auteur Victor Aster. Carol raakt nieuwsgierig en enthousiast hierover en besluit zich voor de cursus in te schrijven. Daarna springt het verhaal naar dag één van de cursus. Carol leert haar mede cursisten kennen en de eerste dag op het eiland is fantastisch. Ze zijn allemaal enthousiast over de schrijfcursus en kunnen niet wachten om samen met Victor Aster samen te werken en hun ideeën op papier te zetten.

Dan verdwijnt er op de tweede dag één van de cursisten. Ze zoeken er eerst niet veel achter, aangezien de verdwenen cursist een wandeling over het eiland zou maken. Na een aantal uren is hij echter nog steeds niet terug en beginnen ze ongerust te worden. Ze besluiten hem te zoeken en stuiten op zijn levenloze lichaam. Kort daarna wordt er nóg iemand vermoord. Langzaamaan begint het duidelijk te worden dat iemand de cursisten om het leven wil brengen. Bevindt de moordenaar zich onder hen of heeft Victor Aster hier iets mee te maken? Of is het toch iemand die onopgemerkt op het eiland is gekomen?

Naast de twee vermoorde cursisten is er nog een groot probleem. Communicatie naar het vaste land is onmogelijk en de veerboot om ze op te halen komt pas over een week. Er zit niets anders op dan te wachten. Lukt het Carol en de andere cursisten om zolang in leven te blijven? Eén iemand op het eiland lukt dit niet en hij wordt op een vreselijke wijze vermoord. ‘Hij keek op, in een poging het gezicht te zien van degene die hem had neergeschoten, maar zijn blik werd wazig en plotseling voelde hij een onweerstaanbare drang om zijn ogen te sluiten. Het laatste dat hij zag was het blinkende lemmet van een enorm mes dat op zijn gezicht leek af te suizen. Vervolgens werd alles zwart.’
In het begin wordt er aandacht besteed aan het leren kennen van de personages, maar juist ook aan de schrijfcursus, wat interessant is om te lezen. Daarna slaat de toon van het verhaal om en begint de spanning op te lopen. Wie speelt er een spelletje met de cursisten? Is de moordenaar één van hen of is het iemand anders? De auteur weet je continu op het verkeerde spoor te zetten. Door de korte hoofdstukken, de spanning en de vlotte schrijfstijl van Post lees je het boek vrij snel uit. De cursus is een heerlijke whodunit die een flinke dosis spanning bevat.

Elvin Post, De cursus, Uitgeverij Ambo|Anthos, 374 pagina’s (€ 20,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2021.

Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.