Recensie: Een stil boek voor een drukke wereld

Thysa Zevenbergen heeft op plekken over de hele wereld gewoond. Na haar studie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten legde ze haar verfkwasten neer en begon vogels uit papier te snijden met een heel scherp mesje. Deze bijzondere techniek gebruikt ze ook voor haar prentenboeken over Kleine Vos. In het derde deel, Kleine Vos en de stille wereld, raakt de rossige hoofdpersoon ingesneeuwd in haar vossenhol.

Door Mirjam Mulder

Veel dieren gaan elk jaar in een soort lockdown: een winterslaap om de koude maanden door te komen, en als herboren tevoorschijn te komen als de wereld weer bewoonbaar is. Thysa Zevenbergen en Ru de Groen, die de tekst verzorgde, laten in dit boek zien dat een lockdown, juist door alle onzekerheden die hij met zich meebrengt, ook voor mooie dingen kan zorgen: zoals het nader tot elkaar komen. Deze metafoor wordt heel duidelijk gemaakt door het motto aan het begin van het boek: ‘voor Wijnand, zelfs in een lockdown maak jij van elke dag voor mij een feest’. Zo ook maakt Gijs, het vriendje van Kleine Vos, voor haar de winterperiode een feest. Samen komen ze er wel doorheen.

Dit verhaal is dan ook geen realistisch portret van overwinterende dieren in een bos. Egels, giraffen en olifanten lopen door elkaar heen in het sneeuwlandschap. En de vossen hebben een voorraad noten, fruit en vis aangelegd in hun holletje. Dat wordt verlicht door een schijnend gloeilampje. Het is duidelijk dat dit boek metaforisch moet worden gelezen; het wakkert juist je fantasie aan, en laat je nadenken.

Illustratie (c) Thysa Zevenbergen

De illustraties geven zowel de verstilling van de winter mooi weer, als het sprankelende van de natuur. ‘Overal die mooie kleuren / Is er soms een schilder in ons bos? / Ruik je ook die herfstgeuren / Heerlijk mossig, Kleine Vos.’ Het is zeker de moeite waard om ook een kijkje te nemen op de website van Zevenbergen, www.thysart.com, waar je onder andere een filmpje kunt vinden van hoe zij de papieruitsnedes maakt, evenals haar enorm gedetailleerde uitsnedes van vogels.

De rijmpjes van De Groen sluiten naadloos aan op de beelden, en hebben een fijn (voor)leesritme. De boodschap die ze meegeven is herkenbaar en hoopvol, en daarmee is dit boek niet alleen leuk om aan kinderen voor te lezen, maar ook een mooi geschenk aan een dierbare die wel een hart onder de riem kan gebruiken. ‘Ach, het waren barre tijden / Afzien was het, dag en nacht / Barre tijden voor ons beiden / Maar… het heeft ons veel gebracht.’

Thysa Zevenbergen en Ru de Groen, Kleine Vos en de stille wereld, Uitgeverij Volt, 48 pagina’s (€ 14,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2022.