Recensie: Een klein en integer IJslands drama

Een oude vrouw wordt vermoord in haar huis aangetroffen. Op haar bureau ligt een papiertje waarop het telefoonnummer van de gepensioneerde politieman Konrad staat. De vrouw blijkt hem enige tijd geleden om hulp te hebben gevraagd bij het opsporen van haar zoon, die ze direct na de geboorte ter adoptie heeft afgestaan. Konrad zei dat hij haar niet kon helpen en voelt zich daar nu schuldig over. Hij besluit daarom alsnog uit te zoeken wat er met haar zoon is gebeurd.

Door Istvan Kops

Arnaldur Indridason debuteerde in 1997 met Maandagskinderen, het eerste deel uit de reeks met rechercheur Erlendur Sveinsson waarmee hij internationale furore maakte. Na veertien delen over Erlendur besloot Indridason echter dat het wel even genoeg was met zijn vaste hoofdpersonage en verschenen er van zijn hand twee nieuwe series, waarvan één met de gepensioneerde Konrad in de hoofdrol. Smeulend vuur is het derde boek in die reeks.

Indridason heeft altijd een wat aparte plaats ingenomen in het Scandinavische thrillerlandschap. Verwacht van de IJslander geen spectaculair misdaadverhaal of een ingewikkeld plot waarbij diverse mogelijke daders de revue passeren en allerlei grote maatschappelijke thema’s aan de orde worden gesteld. Hij is veel meer een schrijver die zich diep interesseert voor de kleine menselijke drama’s die onzichtbaar voor de maatschappij blijven. Dit wordt ook weer bijzonder duidelijk in Smeulend vuur.

Indridason toont zich in dit boek zoals altijd weer een meester in het beschrijven van menselijk leed en hoe dat soms tot bijzonder tragische uitkomsten leidt.

Het verhaal kent een bijzonder sterke openingsscène waarin de auteur rustig de tijd neemt om een aantal levens in een appartementengebouw te observeren voordat de eerste moord plaatsvindt. Later leren we deze mensen steeds beter kennen als hun geheimen beetje bij beetje verder worden prijsgegeven. Degenen die Indridason al wat langer volgen, weten dat dit één van zijn handelsmerken is. Indridason beschrijft op een bijzonder indringende wijze de kleine IJslandse gemeenschap waarin iedereen op de een of andere manier met elkaar te maken heeft waar een relatief kleine gebeurtenis een groot effect kan hebben op velen.

Behalve de speurtocht naar het verleden van de oude vrouw is Konrad bezig met zijn persoonlijke onderzoek naar de vraag wie zijn vader in een grijs verleden heeft vermoord en waarom. Het is een rode draad die door de hele Konrad-reeks heen loopt. Enige kennis van de voorgeschiedenis van Konrads personage is daarom wel handig. De eerste twee boeken Smeltend ijs en Boven water zijn inmiddels samen in een omnibus verschenen. Een mooie aanleiding om ook deze verhalen te lezen en goed voorbereid te zijn voor dit deel. Smeulend vuur wordt weliswaar nergens echt heel spannend, maar als éénmaal aan het einde van het verhaal alle stukjes in elkaar zijn gevallen, dan rest de lezer niets anders dan bewondering voor de vertelkunst van Indridason.

Arnaldur Indridason, Smeulend vuur, vertaling: Adriaan Faber, Uitgeverij Volt, 304 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2021.