Recensie: Een boek over boeken geschreven door een boek

In een stoffige bibliotheek staat, helemaal vergeten boven in de boekenkast, een boek. Op zich niets vreemd mee. Het is een grote bibliotheek en er zijn wel meer boeken die een beetje vergeten zijn maar Het boek dat niemand wilde lezen staat er al jaren ongelezen, ongewild. Het vermoedt ook niet dat daar nog verandering in zal komen. Maar dat is buiten jou gerekend. Ja, jij! Dat is even schrikken. Ik begrijp het. Maar als je dapper bent en dit boek een kans wil geven, dan kun jij alles veranderen.

In Het boek dat niemand wilde lezen dompelt acteur, auteur, comedian en filmmaker Richard Ayoade ons onder in zijn typische, absurde stijl. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van… jawel, een boek. En dit boek zal jou weleens uitleggen hoe dat nu allemaal zit, want: ‘Nu vraag je je misschien af: wat is er zo erg aan op een stoffige plank liggen? Maar jij bent nog nooit een boek geweest. Ik ben ontzettend allergisch voor stof en ik heb geen neus. Waar gaan al die niezen naartoe?’

Op die vraag krijgen we helaas geen antwoord, maar we leren wel meer over de aanbevolen afstand tussen lezer en boek, plezier, het spijsverteringskanaal van een boekenworm, onzichtbaarheid, hoe kamelen te bedwingen, en nog veel meer. Deze zaken worden geweldig geïllustreerd door Tor Freeman in een stijl die perfect past bij Ayoade’s humor. De illustraties vullen het verhaal aan: ze geven de lezer extra informatie zoals het verschil tussen een gewone luis en een gemene luis.

Afgewisseld met alle humor, krijgen we ook enkele pareltjes van wijsheid. Dit zijn voor mij Ayoade’s beste momenten. Ik houd enorm van zijn humor, maar ik houd ook van de manier waarop hij je af en toe compleet kan verrassen door je dingen te vragen zoals: ‘Hoe zou jij jezelf omschrijven? Het heeft geen zin om nu in de spiegel te gaan kijken. Een spiegel toont alleen maar het licht dat terugkaatst van jouw lichaam. Dat is jouw omslag, bij wijze van spreken. (…) Wat zit eronder? Hoe ben jij echt?’

Wat heb ik ervan genoten om tijd door te brengen met dit boek. Ik las het in één ruk uit terwijl ik op het vliegtuig wachtte en heb enkele keren het lachen net niet kunnen onderdrukken. Ook even mijn complimenten aan vertaler Edward van de Vendel. Het is niet simpel om humor te vertalen, maar hier werkte het nog steeds wonderwel.

Maar nog even terug naar Het boek dat niemand wilde lezen. Je vindt het in de stoffige bibliotheek, geklasseerd onder de afdeling ‘allerhande’. Het is een beetje achterdochtig en wil het liefst niet worden vastgepakt. Opeens besef je dat je met een boek aan het praten bent. En dat niet alleen: het gesprek dat je voert, gebeurt telepathisch! Dat is toch wel een beetje griezelig. Zal het je lukken om je eigen angsten te overwinnen en het boek zover te krijgen dat het zich openstelt? Ik hoop van wel! Ik wens je alvast veel succes.

Richard Ayoade, Het boek dat niemand wilde lezen, vertaling: Edward van de Vendel, illustraties: Tor Freeman, Uitgeverij Lannoo, 128 pagina’s (€ 17,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie mei 2023.

Benieuwd geworden? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.