Recensie: Door verdriet naar geluk

Wees een lief voor jezelf van de Finse therapeut Maaret Kallio is geen handleiding om snel van je negatieve gevoelens af te komen. Kallio helpt je juist om zowel het negatieve als het positieve van het leven te accepteren. Via zelfcompassie en veerkracht naar levensgeluk.

Door Pauline Pater

Het boek oogt licht met vrolijke kleuren op een witte ondergrond. Het belooft zes levensregels die je inzichten en handvatten geven om een duurzame en sterkere versie van jezelf te worden. Het leven leven in ‘heelheid’; het negatieve dragen en het positieve zien.

Het boek is informatief op een luchtige manier. Je wordt bewust gemaakt van de noodzaak om het zware van het leven te accepteren. Er worden voorbeelden en oefeningen afgewisseld met inspirerende quotes. Eén oefening is bijvoorbeeld om een lijst te maken met mensen in jouw omgeving die jou een veilig gevoel geven. Mensen waarbij je jezelf op je gemak voelt en die je kunnen dragen. ‘Welke drie mensen zou jij bellen als je in een acute geestelijke nood zat?’

Kallio helpt je om je emoties niet te onderdrukken, de wereld niet mooier te maken dan hij is, maar alle emoties die bij het leven horen, te voelen. Alles wat er nu in je leven tegen je werkt, komt mogelijk voort uit de patronen die je jezelf hebt aangeleerd en de verwachtingen die je hebt van de ander. Kallio leert je om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen, maar ook mild te zijn naar jezelf en naar de ander.

Het leven is nou eenmaal geen constante rozengeur en maneschijn. Juist door alles wat jou tegenwerkt aan te kijken en te accepteren, krijg je een leven met meer zelfcompassie. De lat waarmee je jezelf meet wordt daardoor lager, en het gevolg hiervan is dat je de ander ook minder streng beoordeelt. Succes betekent altijd dat je moet inleveren op een ander gebied, maar wanneer wilskracht en vreugde je genoeg motiveren om te blijven oefenen, zijn zulke concessies een bewuste keuze. Wie succesvol is heeft dingen gevonden waarin zij volop wil investeren, en hij heeft er bovendien vrede mee om daarvoor andere dingen op te offeren.’

Kallio is therapeut en vanuit dit perspectief schrijft zij. Er zit hierdoor meer gelaagdheid in het boek, tussen de regels door merk je dat dit niet de gemiddelde coach is die een zelfhulpboek schrijft. In Finland schreef ze al meer dan tien boeken en is haar naam niet meer weg te denken uit de bestsellerlijsten. Met dit boek zet ze haar eerste stappen op Nederlandse bodem.

Houd een notitieboek bij de hand, de vragen die in het boeken worden gesteld, vergen tijd. Laat ze binnenkomen en formuleer je antwoord. Geen zin hierin? Ook zonder de vragen te beantwoorden geeft het boek je een andere kijk op het leven.

De boventoon van het boek is niet wat je moet doen om het gelukkigste mens ter wereld te worden, maar vooral hoe je het leven in zijn volledigheid kunt omarmen, zodat het leven voor jou in plaats van tegen jou werkt. Klinken bovenstaande zinnen jou als muziek in de oren? Voel je de behoefte aan meer verdraagzaamheid en compassie? Klaar met altijd maar zoeken naar geluk, en zin in een realistisch verhaal? Lees dan dit zelfhulpboek.

Sterren: 4

Maaret Kallio, Wees eens lief voor jezelf. De Scandinavische bestseller over je eigen weg vinden naar veerkracht en zelfcompassie, vertaling: Sophie Kuiper, Uitgeverij Lev., 256 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2022.