Recensie: Door jou ben ik mij

Een ontluikende liefde tussen twee jongens in Rotterdam. Een mooi verhaal, maar ook gecompliceerd door zaken als vrienden, familie en geloof. In Door jou ben ik mij leert een jongen zichzelf te accepteren.

Door Oglaya Doua

Jona is een typisch Rotterdamse jongen. Hij heeft een leuke vriendengroep, fijne ouders, soms irritante zusjes en hij staat op het punt om het vwo af te ronden. Als hij met zijn broertje Luuk naar een voetbalwedstrijd in De Kuip gaat, ontmoet hij daar de Marokkaanse Marouan. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en blijven contact houden. Langzaam maar zeker merkt Jona dat hij en Marouan steeds dichter naar elkaar toe groeien en dat hij gevoelens voor zijn vriend ontwikkelt. Dat maakt veel bij hem los. Want wat zullen zijn vrienden zeggen? Hoe moet dat met zijn ouders? En mag hij wel homoseksueel zijn van God?

Het leven van een tiener gaat niet altijd over rozen. Zeker niet als je om een of andere reden uit de boot valt. Door jou ben ik mij laat deze worstelingen goed zien. Aan de ene kant is Jona de typische boy next door, maar tegelijkertijd zorgen diezelfde verwachtingen van anderen er juist voor dat hij zich gevangen voelt. Het is mooi om te zien hoe Jona uiteindelijk de ontwikkeling doormaakt van iemand die niet wil opvallen naar een jonge man die zijn eigen beslissingen durft te maken.

Hinke van Abbema weet niet alleen diepgang te geven aan de gevoelens van de hoofdpersoon, maar bijna alle andere personages voelen als mensen die echt zouden kunnen bestaan. Dat is knap gedaan. Marouan worstelt bijvoorbeeld met drugsgebruik. Uiteindelijk realiseert Jona zich dat iedereen zo zijn eigen problemen heeft, die niet altijd zichtbaar zijn. De vriendschap, de stad Rotterdam en de liefde komen op deze manier echt tot leven.

Hoe goed de schrijfster de wereld van deze jonge mensen ook weet neer te zetten, soms voelt het toch ongeloofwaardig. Twee achttienjarigen die de film Casablanca door en door kennen, is niet bepaald waarschijnlijk. Af en toe voelt ook de dialoog tussen de jongeren geforceerd ‘jong’. Als Jona een gesprek tussen collega’s opvangt over een meisje, hoort hij een van hen bijvoorbeeld zeggen dat ze ‘vies lelijk’ is.

Door jou ben ik mij gaat over anders zijn op verschillende manieren. Homoseksualiteit, discriminatie, religie, maar ook racisme komen aan bod. De ouders van Jona, met name zijn vader, zijn in eerste instantie erg veroordelend tegenover Marouan. Ondanks dat dit heftige onderwerpen zijn, wordt het verhaal gelukkig nooit te zwaar of belerend. Dat is misschien ook wel het mooiste van dit boek, de subtiel verpakte boodschap om anderen écht te zien en te accepteren voor wie ze zijn.

Hinke van Abbema, Door jou ben ik mij, Uitgeverij KokBoekencentrum, 352 pagina’s (€ 17,99)