Recensie: Het raadsel van de zee

Ravian is een schipperskind met schepenangst, die aan boord gaat van een vervloekt schip.  Hij is samen met zijn beste vriend Marvin – een meeuw – op zoek naar Lasse, zijn vader, die niet is komen opdagen op Ravians twaalfde verjaardag. Als dat maar goed gaat…

Door Selma Oueddan

Dit is waar Het raadsel van de zee over gaat, het debuut van de Nederlandse Jonne Kramer. Hoewel het haar eerste boek is, heeft Kramer het ritme van dit spannende zeemansavontuur meteen goed te pakken. Zo begint Het raadsel van de zee met de interessante vraag: ‘Hoe oud wordt een meeuw?’. Hier denkt Ravian over na terwijl hij de vieze glazen in het café in het vissersdorp Rotterharing afspoelt, in afwachting op het moment dat zijn vader er zal aanmeren. Maar ook verderop in het verhaal krijg de vraag nog een vervolg. Kramer weet haar personages met dit soort interessante gedachten en details meteen tot leven te brengen. Ook de bijzondere vriendschap tussen Ravian en zijn meeuw en de grappige dialogen tussen de twee, nodigen uit om in het verhaal te verdwalen. Want hoewel Marvin niet meer dan ‘KLAU!’, ‘MÉÉÉW!’ en ‘KROEEEEEEE KROETKROET KRIEE!’ kan zeggen, begrijpen de ze elkaar goed. Al gauw leef je als lezer helemaal mee met de personages en alle spannende avonturen die ze op het vervloekte schip beleven, zoals wanneer ze in een hevige storm belanden en worden aangevallen door kwallen.
Een minpuntje is wel dat de plot nogal simplistisch blijft. Het boek gaat vooral over het oplossen van het raadsel van het vervloekte schip, waardoor de zoektocht naar Lasse naar de achtergrond verdwijnt. Verder speelt de zee een grote rol in het verhaal, maar wordt die rol nergens echt goed toegelicht. De zeelui zelf lijken niet eens te weten wat de zee precies doet. Dat is een gemiste kans, zeker omdat Kramer andere details wel goed heeft uitgewerkt. De prachtige illustraties van K. J. Mountford maken echter veel goed. Mountford heeft drie scènes geïllustreerd en ook de kaft van het boek is door hem gemaakt. Ze passen perfect bij de momenten die ze verbeelden en brengen het verhaal nog meer tot leven. Het enige jammere is dat de illustraties niet in kleur zijn.
Kortom, Het raadsel van de zee is een mooi verhaal over vriendschap en angsten overwinnen. Het enige nadeel is de rechtlijnigheid van het verhaal, maar verder is het perfect voor de doelgroep waarvoor het is geschreven. Bovendien is het prachtige omslag op zich al genoeg reden voor een plekje in de boekenkast.

Jonne Kramer, Het raadsel van de zee, Uitgeverij BILLY BONES, 255 pagina’s (€ 17,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2019.