Deadline van Koen Vermeiren

FAST, vier mannen en één vrouw, komt in actie wanneer een terminaal zieke gevangene ontsnapt. Hij dreigt wraak te nemen op iedereen die hem het gevang in heeft geholpen. Met het leven van verschillende hoge piefen in gevaar zet FAST de achtervolging in. Het onderzoek blijft wijzen in de richting van de ontsnapte crimineel, maar begint te wankelen wanneer er letterlijk iets boven water komt. Heeft het team de juiste crimineel te pakken, of hebben ze de echte dader vrij spel gegeven?

Tegelijkertijd krijgt het team te maken met een ontsnapping van een serieverkrachter. Met angst voor veel slachtoffers, neemt het team drastische maatregelen waarbij het leven van één van de FAST-leden in gevaar komt.

[dropcap]Vanuit de ogen van de teamleden komt de opsporing van de terminaal zieke en wraakzuchtige man tot leven. De weldoordachte stappen die ze nemen om de verdachte op het spoor te komen, beschrijft Vermeiren uitgebreid. Het georganiseerde gedrag op de werkvloer staat echter lijnrecht tegenover de chaotische privélevens van de teamleden. Het wachten is op de bom die uiteindelijk moet ontploffen: een conflict tussen deze twee manieren van bestaan lijkt onvermijdelijk. Dit contrast zorgt voor een spanning die, naarmate het verhaal dichter bij zijn eind komt, steeds groter wordt.[/dropcap]

[dropcap]Alsof de ontsnapping van de gevangene nog niet voor genoeg problemen zorgt, duikt verderop in het boek de serieverkrachter op. De situatie voor het FAST-team is steeds lastiger. De passages over de serieverkrachter schreef Vermeiren vanuit de serieverkrachter zelf. Dit levert gedetailleerde en griezelige taferelen op, zoals de gedachten van de serieverkrachter waarin hij zijn prooi uitzoekt en bespringt.[/dropcap]

[quote]Drie verschillende verhaallijnen lopen door elkaar en volgen elkaar rap op. De contrasten en vergelijkingen binnen Deadline zijn niet de enige die Vermeiren maakt.[/quote]

Drie verschillende verhaallijnen lopen door elkaar en volgen elkaar rap op. De contrasten en vergelijkingen binnen Deadline zijn niet de enige die Vermeiren maakt. Regelmatig schakelt hij terug naar de eerder uitgegeven boeken in de reeks. In de afwisseling van de verschillende verhaallijnen weet de auteur zijn lezers scherp te houden zonder verwarring te zaaien. Vermeiren heeft een spannend en op sommige vlakken zelfs een eng boek geschreven.

Koen Vermeiren, Deadline, Uitgeverij Manteau, ISBN 978 90 223 2792 0 (€ 21,95)

Dit artikel is eerder verschenen in de Boekenkrant editie van april 2013.