Recensie: De mentale strijd van een wielrenner

Net als onlangs in het echt, gaat de Vuelta in De Spaanse renner van Lidewey van Noord in Nederland van start. In de derde etappe veroorzaakt een Spaanse klassementsrenner een ongeluk en verdwijnt van de radar. In haar fictiedebuut zoomt Van Noord in op de menselijke kant van de wielrenner.

Door Peter Koelewijn

Miguel Ignacio Correal Rodriquez is kopman van de Spaanse wielerploeg Jamones Léon. Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen, het is een fictief personage. Miguel is een ‘killer’, een man met klimmersbenen en giftige aanvallen bergop. Dit wordt zijn jaar, hij heeft zijn zinnen gezet op het eindklassement. Vorig jaar verloor hij op een haar na de Ronde van Spanje. In de laatste tijdrit verspeelde hij de rode trui aan zijn eeuwige concurrent. Dat deed zo ongelooflijk veel pijn! Hij implodeerde zowat vanbinnen. Maar nu wordt het anders. Totdat Miquel op zeventig kilometer voor de finish iets te ver naar rechts stuurt en een crash in het peloton veroorzaakt.

Is De Spaanse renner een wielernovelle vol heroïsche avonturen op de fiets? Nee, de hoofdpersoon is dan wel een wielrenner, maar daar is alles mee gezegd. Verwacht dus geen verhalen zoals in Van Noords vorige boek Pellegrina of de klassieker De Renner van Tim Krabbé. Alleen tijdens de intro en vlak voor het einde wordt er gefietst. Is dat erg? Dat ligt een beetje aan je verwachting. Van Noord kan goed schrijven en zet met een paar woorden de situatie op een mooie en heldere manier op papier. ‘Het landschap bereidt zich voor op een nieuw seizoen, met zoveel geduld en behoedzaamheid dat het Miguel niet opvalt (…) Het gras groeit iets minder snel, de mussen en mezen kwetteren zachter (…) Sinds de storm heeft de hitte plaatsgemaakt voor frissere dagen.’

Miguel is een getroebleerde renner die een psychische last met zich meedraagt en dit in het Brabantse landschap van zich af probeert te zetten. Ik wil hier niet te veel verklappen, maar hij komt terecht bij Jan, een nuchtere Brabantse boer. Jan en Miguel bouwen een voorzichtige relatie met elkaar op.

Toch zitten er wel degelijk elementen uit de wereld van het wielrennen in dit boekje verwerkt, zij het op wat subtiele wijze. De immense druk waarmee de renners en vooral een kopman om moeten gaan. Het eten, wegen, trainen, zorgen dat je op het juiste moment de perfecte vorm hebt. Het vereist een ijzersterke mentale conditie. Als je goed rijdt, lijkt het soms alsof het vanzelf gaat, maar wat als een renner tegenslag ervaart? Hoe moeilijk is het om dan terug te komen? Ziehier de parallel met het echte wielrennen: kijk bijvoorbeeld naar Tom Dumoulin, een renner van wereldklasse die het maar niet voor elkaar krijgt de demonen van zich af te schudden. In deze novelle vang je een glimp op van de mentale strijd die een klassementsman voert.

De Spaanse renner is een goed geschreven verhaal, maar als wielerfan hoop je op iets meer heroïek op de fiets. Er wordt gefietst, maar minimaal en dat maakt mij als wielerfan wat hongerig. Heb je niks met wielrennen, maar houd je van literatuur? Dan is er genoeg om van te genieten in deze vlotgeschreven novelle.

Lidewey van Noord, De Spaanse renner, Uitgeverij Volt, 138 pagina’s (€ 10,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2022.