Recensie: De lont in het kruitvat

De negenentwintigjarige Danny Ryan raakt door zijn huwelijk met de dochter van een Ierse misdaadbaas onbedoeld verzeild in een bendeoorlog waar niets of niemand wordt gespaard. Het liefst wil Danny echter met rust worden gelaten en hij droomt er dan ook van om ergens ver weg met zijn vrouw opnieuw te beginnen. Al snel blijkt dat een onmogelijke droom en moet hij alles op alles zetten om niet alleen zichzelf maar ook zijn familie te redden.

Door Istvan Kops

Don Winslow (c) Robert Gallagher

Stad in brand van Don Winslow is het eerste deel van een bloedstollende trilogie over een Iers en een Italiaans misdaadsyndicaat die elkaars territorium in de havenstad Providence betwisten. Er is slechts een kleine ontsteking nodig om een oorlog tussen de beide partijen te ontketenen en de hele stad in brand te zetten. Het lont in het kruitvat blijkt een vrouw te zijn. De vrouw in kwestie is de vriendin van een Italiaanse maffioso, maar wordt begeerd door Liam, een Ierse man die het vooral van zijn uiterlijk moet hebben en minder van zijn verstand.

‘Danny Ryan ziet de vrouw het water uit komen. Is ze echt of ziet hij een flard uit een zoete droom over de zee? Ze is echt en ze gaat voor onrust zorgen. Vrouwen van dit kaliber brengen nu eenmaal onrust met zich mee. Dat weet Danny; het is alleen de vraag hoeveel. Als hij het wist… als hij wist waartoe haar komst zou leiden, was hij misschien wel de zee in gegaan en had hij haar onder water gehouden tot ze niet meer spartelde.’

Met deze profetische en pre-apocalyptische woorden start een hele reeks aan escalerende en steeds gewelddadigere gebeurtenissen die Providence en haar inwoners op haar grondvesten doet schudden. Stad in brand begint als een achtbaan met aanvankelijk een rustige aanloop, maar als de vaart er eenmaal in zit dan is die niet meer te stoppen. Die vaart gaat echter niet ten koste van de personages. Hoewel sommigen wat meer aan de oppervlakte blijven dan anderen neemt Winslow soms wel degelijk de tijd om de cruciale personages te introduceren. Zo is er Danny’s moeder, die Danny als baby bij zijn vader achterliet, waarna zij ervandoor ging. Een ander opvallend personage is Danny’s vader, die ooit aanzien had in de onderwereld van Providence, maar later vanwege zijn alcoholisme door niemand meer serieus werd genomen. Sommige personen krijgen een compleet hoofdstuk, anderen worden met één pennenstreek neergezet. Stad in brand wordt bevolkt door vele kleurrijke personages, en Winslow is in staat om elk individu die de revue passeert direct tot leven te laten komen.

Het is niet de eerste keer dat er van de hand van Don Winslow een trilogie verschijnt. Reeds eerder verscheen van hem de trilogie The Power of the Dog (nog niet vertaald), Het kartel en De grens, waarin hij de lezer kennis laat maken met de ‘War on Drugs’ en de gevolgen van deze aanpak voor de Verenigde Staten, Mexico en de rest van Latijns-Amerika. De boeken waren zowel bij de lezers als de critici een groot succes en vestigden zijn naam als internationale bestseller auteur. Het leverde hem onder andere een quote van Stephen King op: ‘Don Winslow is één van de grootste verhalenvertellers.’ En een verhalenverteller is Don Winslow zeker. Hij is als weinig anderen in staat om een veelomvattend universum op te zetten met vele personages zonder dat je als lezer ook maar een moment de weg kwijt dreigt te raken.

Stad in brand heeft alle ingrediënten voor een lekkere pageturner. Het is spannend, het is grappig, het is smerig en het heeft heerlijk vet aangezette personages. Dit eerste deel is dan ook een veelbelovend begin met voldoende haakjes om de lezer nieuwsgierig te maken naar de volgende twee delen.

Don Winslow, Stad in brand, Uitgeverij HarperCollins, vertaling: Catherine Smit, 302 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2022.

Berichten gemaakt 5309