Recensie: De lantaarnaansteker

Een spoor van licht
In deze donkere, koude dagen omringen mensen zich graag met familie en andere geliefden. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend, want het is niet overal rozengeur en maneschijn. Daarover schreven Aline Sax en Ann de Bode een beeldig boek: De lantaarnaansteker.

Door Aefke ten Hagen

Het beroep van lantaarnaansteker is inmiddels uitgestorven, want dat was vroeger een persoon die de op gas of olie werkende straatlantaarns aanstak, meestal met behulp van een lange stok. Inmiddels is de laatste lantaarnopsteker al sinds 1957 met pensioen, maar dit prachtige boek brengt hem in de donkere dagen voor kerst weer even tot leven. De aansteker in dit verhaal loopt op hoge stelten door de stad en laat een spoor van licht achter. ‘Elke avond, als het donker wordt, hoor je getik op straat. TIK TOK … TIK TOK. Alsof een dier op lange poten voorzichtig door de straten trippelt. Het is de lantaarnaansteker.’
De lantaarnaansteker is een bijzonder fraai geïllustreerd boek. Bovendien is het qua formaat geen boek zoals alle andere, want het is zó lang dat net niet in de boekenkast past. De vorm staat symbool voor de lange stelten van de hoofdpersoon. Het verhaal is makkelijk te lezen, de teksten zijn niet te lang en ook zeker niet te kort. Dit staat mooi in verhouding tot elkaar en maakt het voor kinderen vanaf 9 jaar heel aantrekkelijk om te lezen.

De lantaarnopsteker mag dan een uitgestorven beroep zijn, het samenbrengen van mensen is wel een actueel en hartverwarmend thema. Elk huisje heeft zijn kruisje en omdat hij overal naar binnen kijkt, kent hij de stad en haar bewoners goed. Zo ziet hij een jonge vrouw wachten op haar geliefde, zit een meisje eenzaam op de rand van haar bed omdat haar vader altijd aan het werk is en staat een man zijn zieke vrouw bij. En zo is er in veel huizen eenzaamheid, verdriet en pijn.
Toch zit er een bijzondere twist in het verhaal, want het is alles behalve een sprookje. De aansteker bedenkt een mooie, actuele en realistische oplossing om mensen met elkaar te verbinden. Daardoor is het een kinderboek waarbij ook volwassen lezers kippenvel krijgen, mede door de illustraties waar het gevoel vanaf spat. Op sommige momenten zegt beeld meer dan duizend woorden en Aline Sax en Ann de Bode hebben voor het samenspel van tekst en illustraties buitengewoon goed samengewerkt. Een boek dat gelezen moet worden. Door iedereen.

Vijf boekies

Aline Sax en Ann de Bode, De lantaarnaansteker, Uitgeverij de Eenhoorn, ISBN: 9789462913455, 64 pagina’s (€ 19,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 3 december 2018.