Recensie: De hel die Dorothea heet

In De koffer van Steve Beirnaert wordt een getergde buurt op stelten gezet naar aanleiding van een verdwijning. Wat op het eerste gezicht een duidelijke zaak lijkt, stelt ervaren politieman Frederick Swarts toch voor een raadsel.

August Desmedt is getrouwd met de dominante Dorothea. Niet alleen is  zij het die thuis de broek aanheeft, ze is ook de schrik van de buurt. Op een vroege ochtend sluipt August het huis uit met een koffer in de hand. Enkele uren later wordt de politie gealarmeerd in verband met een onrustwekkende verdwijning. Hoofdinspecteur Frederick Swarts ziet met enige tegenzin zijn vrije dag opgaan in rook, wanneer hij opgeroepen wordt om de zaak te onderzoeken.

De koffer is het debuut van de Vlaamse auteur Steve Beirnaert. Als scenarist leverde hij afleveringen aan voor de televisieserie Aspe; daarnaast is hij ook acteur. Met De koffer schreef hij een boek in het cosy crime-genre. Het is een lichtvoetig mysterie met een intelligente speurder in de hoofdrol die zijn scherpzinnige echtgenoot gebruikt als klankbord. De toon van het boek is heel gemoedelijk, ook al is de gepleegde misdaad best gruwelijk. Het verhaal wordt met humor verteld en Swarts heeft zijn handen vol aan de omgeving van het koppel. In de wijk waar Dorothea en August wonen is er immers wel meer niet pluis. In korte hoofdstukken voelt Swarts de buren van August en Dorothea aan de tand en ondervraagt hij familieleden. Hij achterhaalt heel wat details en doet dat relatief snel. Ondertussen tracht August zijn bestemming te bereiken, maar dat verloopt niet zonder slag of stoot.

August is het soort personage waar je gemakkelijk medelijden mee hebt. Zijn hele leven staat in het teken van zijn vrouw, hij heeft moeite om tegen haar in te gaan en hoe ongelukkig hij ook is, hij beseft dat het leven zonder haar niet meteen rozengeur en maneschijn is. ‘Een leven zonder Dorothea betekende een leven alleen. Heel alleen. Niemand zou zich geroepen voelen om haar plaats in te nemen. Niemand die zijn vrouw, zijn geliefde, zijn minnares wilde worden. Daarin had Dorothea altijd gelijk gehad.’

Daartegenover staat de hoofdinspecteur die geniet van elk moment dat hij met zijn man Olivier kan doorbrengen en spijt heeft wanneer plannen die ze samen hebben gemaakt niet kunnen doorgaan. ‘En met het besef dat zijn leven zo verdomd leeg zou zijn zonder Olivier Breeker, vertrok hoofdinspecteur Swart naar één van de meest bizarre zaken uit zijn carrière.’ Swarts is een aimabele speurder die regelmatig zijn heil zoekt in meditatie en zijn gevoel volgt wanneer hij ervan overtuigd is dat er iets niet klopt.

Beirnaert schreef een vlot en gemakkelijk te lezen verhaal. Hier en daar had de eindredactie wel een beetje beter gekund en zijn wat slordigheden blijven staan. In het grote geheel stoort dat echter niet en is het een vermakelijk boek. De koffer is een luchtige puzzel waarin veel mogelijke verdachten de revue passeren en de dader best geslepen blijkt.

Steve Beirnaert, De koffer, Uitgeverij Hamley Books, 268 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2023.

Berichten gemaakt 5309