Recensie: Boeiend spel tussen fictie en realiteit

Sofie Bank en Frits Arends onderzoeken in opdracht van de Groningse rederijkerskamer Concordia de moord op Martin Bodenford, de hoofdrolspeler van het legendarische toneelstuk Dreigroschenoper dat op het punt staat in Berlijn in première te gaan. Het is van groot belang dat de moord snel wordt opgelost, want als het stuk niet doorgaat dreigt ook de Nederlandse première van de Driestuiveropera in het water te vallen.

Door Istvan Kops

Brecht gaat voor recht is het vijfde deel in de Berlijnse thrillerreeks over Sofie Bank en haar levenspartner Frits Arends, die in Berlijn voor een privaat recherchebureau werken. De delen zijn overigens prima los van elkaar te lezen. In dit vijfde deel wordt weliswaar verwezen naar eerdere gebeurtenissen rondom de vader van Sofie, die informant blijkt te zijn geweest van de Stasi, maar schrijfster Marianne Vogel neemt de nieuwe lezer moeiteloos mee in het persoonlijke verleden van Sofie en haar vader. Dit geldt zeker ook voor de hoofdplot dat zich bijna geheel en al afspeelt rondom het Spreetheater waar de Dreigroschenoper moet worden opgevoerd. Vogel dompelt de lezer onder in de theaterwereld met al haar rekwisieten, acteurs en kostuums. Ook Berlijn zelf wordt mooi in de spotlights gezet. Voor in het boek is een plattegrond van het centrum van de stad opgenomen, zodat het voor de lezer extra duidelijk is waar de handelingen plaatsvinden.

Het verhaal is een klassieke whodunnit, maar dan wel in een bijzonder aantrekkelijke verpakking. De theaterwereld leent zich uitstekend als setting voor een thriller met meerdere verdachten. De actie vindt namelijk plaats in een wereld waarin niets is wat het lijkt. Hoe kun je immers afgaan op wat theatermensen zeggen als ze gewend zijn om te acteren? Het is een interessant spel tussen fictie en realiteit. Boeiend zijn ook de lijntjes die door Marianne Vogel worden uitgezet naar de jaren twintig van de vorige eeuw, de tijd waarin Brecht zijn successen vierde en waarin het nazisme zijn opmars deed, en de parallellen die door haar worden getrokken tussen toen en de huidige jaren twintig. Vogel is geen vreemde in het Duitse taalgebied. Ze heeft zelf een tijd in Berlijn gewerkt, is aan verschillende Duitse universiteiten verbonden geweest en deed onder meer onderzoek naar de Duitse literatuur en cultuur. Die achtergrond komt haar duidelijk goed van pas bij de thrillers die ze schrijft. Ze geeft de lezer veel informatie, maar doet dat op een goede gedoseerde manier zonder dat de spanning verloren gaat. Dat maakt Brecht gaat voor recht een bijzonder kleurrijke thriller die niet alleen voor de thrillerliefhebber is bestemd, maar ook voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de stad Berlijn en de geschiedenis van het theater.

Marianne Vogel, Brecht gaat voor recht, Uitgeverij Aspekt, 427 pagina’s (€ 17,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2021.Benieuwd geworden?