Recensie: Een spectaculair rechtbankdrama

Frank Avellino, de voormalige burgemeester van New York, wordt op een gruwelijke manier om het leven gebracht. Zijn twee dochters Sofia en Alexandra bellen de politie. Er is alleen één groot probleem. Beide zussen wijzen elkaar aan als dader. Eddy Flynn neemt de verdediging van Sofia op zich, maar stuit op twee geduchte tegenstanders: Kate Brooks, die Alexandra verdedigt en een sluwe officier van justitie die het liefst beide zussen achter de tralies ziet.

Door Istvan Kops

‘Er zijn drie woorden die een strafpleiter het meeste vreest. Die drie woorden staarden me vanaf mijn telefoon aan. Een paar seconden geleden had ik het bericht ontvangen. ‘Ze zijn terug.’ De jury had maar achtenveertig minuten beraadslaagd. Je kunt veel doen in achtenveertig minuten. Je kunt lunchen. Je kunt de olie van je auto verversen. Je kunt misschien zelfs een aflevering van een serie kijken. Maar je kunt in achtenveertig minuten niet tot een eerlijke, afgewogen uitspraak in de meest complexe moordzaak uit de geschiedenis van New York komen.’
Met deze pakkende eerste zinnen trekt Steve Cavanagh de lezer meteen het verhaal in. Cavanagh, zelf advocaat, heeft met Fiftyfifty zijn vijfde legal thriller (een thriller die zich afspeelt in de rechtbank) met Eddy Flynn afgeleverd. Dit is overigens beslist geen reden om dit boek niet op te pakken, want de boeken in de reeks zijn prima zelfstandig leesbaar. Eddy is een voormalige zwendelaar en straatvechter die regelmatig in aanraking kwam met de duistere onderkant van de samenleving. Nu is hij strafrechtadvocaat. Wat dat betreft is er – vindt Flynn zelf – eigenlijk maar weinig veranderd. De dealtjes die hij moet sluiten met onderwereldfiguren vormen nog steeds een niet onbelangrijk onderdeel van zijn leven. Eddy is een kleurrijk maar vooral ook menselijk figuur die constant vragen stelt bij wat hij doet en daardoor erg authentiek en sympathiek overkomt. Dat is natuurlijk sowieso altijd een fijne pre voor een boekenserie met een vast personage.
Fiftyfifty is met vierhonderd pagina’s bepaald geen dunnetje, maar Cavanagh verstaat de kunst om zowel het verhaaltempo als de spanning continu hoog te houden. Het knappe is dat hij daarvoor weinig kunstgrepen en cliffhangers nodig heeft. De spanning wordt vooral veroorzaakt door het feit dat heel lang onduidelijk blijft wie van de zussen de gruwelijke daad heeft gepleegd. Zowel Kate als Eddie zijn absoluut overtuigd van de onschuld van hun cliënt, maar soms slaat de twijfel bij hen toch toe. Door het verhaalperspectief afwisselend bij Eddie en Kate te leggen, zorgt Cavanagh voor een mooi uitgebalanceerd verhaal. De lezer krijgt zowel sympathie voor Eddie als voor Kate, ook al staan ze aanvankelijk lijnrecht tegenover elkaar. Cavanagh wisselt bovendien de zittingen in de rechtbank regelmatig af met spannende actiescènes buiten de rechtbank om, waardoor het verhaal lekker dynamisch aandoet.
Het leuke aan Fiftyfifty is dat het verhaal niet alleen steunt op Eddie en Kate, maar op meerdere kleurrijke personages die ook zelf in staat zouden zijn om een boek of zelfs een boekenreeks te dragen. Af en toe verschuift het verhaalperspectief van Kate en Eddie naar Zij. Zij is de moordenaar die dus net zo goed Alexandra als Sofia zou kunnen zijn. Het zijn bijzonder beklemmende scènes waarin blijkt hoe koelbloedig en hoezeer gespeend van enige emotie zij het onderzoek naar de moord op haar vader analyseert en hoe ze op dodelijke wijze intervenieert als de onderzoekers te dicht bij de oplossing van de zaak komen. Fiftyfifty eindigt met een heerlijk spannende uitsmijter. Het eindspektakel vindt dit keer echter niet zoals bij de meeste legal thrillers plaats in de rechtbank, maar daarbuiten in een scène die in een stevige actiethriller niet zou misstaan.

Steve Cavanagh, Fiftyfifty, vertaling: Betty Klaasse en Martin Jansen in de Wal, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 400 pagina’s (€ 20,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2020