Recensie: Bijna geen zandkorrel meer te zien

De aanwezigheid van badkleding, het blauwe water en de zeemeeuwen op de schutbladen van Het strand nemen je al vanaf de eerste aanblik mee in de warme sfeer van dit bijzondere prentenboek. We gaan een dagje naar het strand.

Door Marcella de Wolf

Een klein groepje dieren maakt hun weg naar het strand, het is nog vroeg en de zon komt net op. Toch is er op het strand al iets te zien: ‘Vissers laten de eerste voetafdrukken achter in het zand.’ En het kleine groepje dieren zet hun eerste, voorzichtige stappen in de zee. Het strand is het eerste boek dat is vertaald van de Chileense auteur en illustrator Sol Undurraga. Oorspronkelijk uitgegeven in 2017 als La plage, kan het Nederlandstalige publiek nu genieten van een bijzonder bezoekje aan het strand.
Het strand is een zoekboek waarbij de lezer de taak is gegeven om een groepje dieren, bestaande uit onder andere een roze olifant, een krokodil en twee innig omhelzende hazen, op elke bladzijde te vinden. Gedurende het verloop van het boek wordt het steeds drukker op het strand, waardoor het soms nog best een uitdaging is om het groepje dieren steeds opnieuw op te speuren in de gezichtloze mensenmassa. Doordat het verhaal hiernaast in tijdsprongen van steeds een uur wordt verteld, van zonsopkomst tot zonsondergang, bestaat er ook de extra uitdaging om het verhaal van deze dierenpersonages bij elkaar te puzzelen. In het begin van het boek zitten ze nog met z’n allen in een bootje, maar later genieten ze ook van de zee in een onderwater scene en belanden ze zelfs in een vliegtuig. Wat er precies tussen deze momenten gebeurt, is aan de lezer om te bepalen.

Hoewel het groepje dieren de hoofdpersonages in het boek zijn, is er uiteraard een belangrijke rol weggelegd voor de pagina vullende illustraties van Undurraga. Undurraga hanteert een grafische stijl met een simpel kleurenpalet, toch is het prentenboek ondanks het geringe aantal kleuren op geen enkel moment saai te noemen. Want tijdens de zoektocht naar het groepje dieren, valt je oog op genoeg andere, en vaak surrealistische, elementen. Volwassenen en kinderen van alle kleuren en leeftijden, een gespierde beer in een badpak, een schatzoeker in de zee – hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet. Ik bespeurde zelfs de aanwezigheid van twee ‘Minions’! Het contrast tussen de volle bladzijdes gedurende de dag, waarbij bijna geen zandkorrel meer te zien is, en de rustige spreads laat op de avond zorgen hiernaast voor een fijn verloop in de leeservaring. De korte tekst in het prentenboek is fijn om voor te lezen, maar de stevige, kartonnen omslag en het grote formaat zal de jonge lezer aanspreken om het boek ook alleen door te bladeren. Als de Nederlandse zon uitblijft, staat Het strand geduldig in de boekenkast te wachten. Het is tijd om naar het strand te gaan.

Sol Undurraga, Het strand, vertaling: Lidewij van den Berg, Uitgeverij Boycott, 36 pagina’s (€ 21,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2021.