Recensie: Een held in de maak

Vraag een schrijver hoe hij of zij een verhaal schrijft en van iedere schrijver zul je een ander antwoord krijgen. De een begint zomaar ergens; de ander plant het plot alvorens te beginnen; en nog een ander schrijft van begin tot eind aan één stuk door zonder te stoppen. Het proces van een boek bedenken en de wereld in brengen heeft bijna iets magisch. In het verhaal De held van Fabel van Scott Reintgen wordt de magie van dit maakproces helemaal tot leven gebracht.

Door Selma Oueddan

In de fictieve wereld Verbeelding wonen geen ‘echte’ mensen, maar personages uit bestaande én nog te creëren boeken. Een van hen is Indira Novelle, wier grootste droom is hoofdfiguur te worden. Hiervoor vertrekt ze naar de stad Fabel, om daar naar de beroemde Praktijkschool voor Protagonisten te gaan. Haar auditie voor de school gaat echter faliekant mis, waardoor ze in plaats van in de hoofdfiguurrichting ingedeeld te worden, ze naar de bijfiguurkant moet. Dit vindt ze verschrikkelijk, maar ze is vastbesloten te bewijzen dat ze een held is. Ondertussen gebeuren er alleen vreemde, onverklaarbare dingen in Fabel, waar Indira al snel bij betrokken raakt.
Het verhaal wordt grotendeels vanuit Indira’s perspectief verteld. Reintgen heeft daarnaast echter nogal eens de neiging om de beruchte vierde wand te doorbreken en de lezer direct aan te spreken, zoals wanneer Indira net geteleporteerd wordt naar Fabel: ‘En nu, beste lezer, is het tijd voor een korte pauze. Ik moet je namelijk iets vragen wat niet eenvoudig is.’ Deze stukjes leiden ertoe dat je je het verhaal nog beter kunt inbeelden en het voelt alsof je samen met Indira alles meemaakt. Soms heeft het echter ook als effect dat je juist uit het verhaal wordt getrokken door de abrupte overgang van Indira naar de lezer.
De verwijzingen in het boek naar klassiekers zoals Alice in Wonderland, Pride & Prejudice en Dracula zijn een leuke toevoeging, wat door menig boekenliefhebber gewaardeerd zal worden. Ook de hartverwarmende relatie die Indira met haar adoptiefamilie opbouwt, is verfrissend.
Al met al is De held van Fabel een mooi verhaal over vriendschap en familie, over het gevoel hebben er niet bij te horen en dus je eigen plekje uit te houwen. Een boek waar iedereen een stukje van zichzelf zal kunnen herkennen, want zoals Indira’s mentor Deus haar vertelt: ‘Overal, zowel in de Echte Wereld als in Verbeelding, hebben mensen het gevoel dat ze er niet thuishoren. (…) Dat is een van de vele eigenschappen die mensen en personages met elkaar gemeen hebben.’
Een sterk begin van wat een boekenserie gaat zijn, maar ook prima leesbaar op zichzelf.

Scott Reintgen, De held van Fabel, vertaling: Merel Leene, Uitgeverij Moon, 352 pagina’s (€ 16,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2021.