Recensie: Baraka – genoeg voor iedereen

Houd jij ervan om eens een andere keuken te proberen? Neem dan eens een kijkje in NOOMI. Sara Shawkat neemt je hierin mee in haar keuken vol Iraakse klassiekers, varianten en specials als okrastoof en cheesy kunafe. Van ontbijt tot hoofdgerecht en drankjes voor erbij.

Door Adinda Graafland

Geboren in Bagdad en nu woonachtig in Amsterdam-Oost, host Sara Shawkat culinaire evenementen onder de naam ‘Noomi Basra’ en werkt ze als culinair redacteur. In NOOMI, haar debuut, verweeft ze veel persoonlijke verhalen over zichzelf en over de Iraakse keuken. Zo schrijft ze dat ze tien jaar heeft gedaan over een Psychologiestudie om daarna al snel fulltime bezig te gaan met eten. Dat was altijd al een voorliefde geweest: tijdens haar studie had ze een permanent kluisje bij de universiteitsbibliotheek bemachtigd, waarin ze allemaal houdbare producten bewaarde. ‘Ik kookte de sterren van de hemel vanuit mijn 25-vierkante-centimeter-voorraadkast.’

Het boek is opgedeeld in achttien hoofdstukken. Elf daarvan zijn de gerechten, waarbij ze met ontbijt begint en eindigt met lekkere drankjes. Heel handig zijn de dinnerparty-menukaarten die de schrijfster zelf heeft samengesteld. Alle gerechten op de kaarten zijn te vinden in het boek zelf. Je hebt bijvoorbeeld op het vegetarische menu als hoofdgrecht Biryani staan en als nagerecht Zardehtrifle met als drankje de Shanina. Ze heeft de menukaarten verdeeld in vlees, vis, vegetarisch en veganistisch. De kaart is uitgebreid gevuld met dipjes, drankjes, een bijgerecht, voorgerecht, hoofdgerecht en een nagerecht. Dat wordt lekker lang tafelen!

In veel gerechten kom je producten tegen die je niet in elke supermarkt vindt, zoals Amr al deen (zongedroogde abrikozennectar) en kataifi (geraspt filodeeg). Aan het begin van het boek vertelt Shawkat in welke winkels je dat soort ingrediënten kan vinden. Die winkels vind je alleen niet in elke stad in Nederland, dus je moet het dan geen probleem vinden om een stuk te reizen! Af en toe geeft ze wel een alternatief; zeker bij vleesgerechten geeft ze af en toe een vega-tip om het vlees te vervangen door iets anders.

Terwijl je door het boek heen bladert begin je al snel te watertanden. De foto’s zien er niet alleen professioneel uit, maar overheerlijk. Vaak staan er niet alleen gerechten op, maar ook mensen; het lijken familiefoto’s die met veel liefde zijn gemaakt. Je krijgt het gevoel dat je zo bij hen aan tafel kunt schuiven.

In dit boek krijg je ook een aantal woorden en zinnen uit het Irakees mee. “El ekkil isakkit” betekent bijvoorbeeld dat je niks meer zegt omdat het eten zó lekker is. In NOOMI staan veel bijzondere gerechten, waaruit telkens de liefde voor eten en goed gezelschap spreekt – om stil van te worden. Voor iedereen is er wel wat te vinden in de Iraakse keuken van Sara Shawkat. Dus raadpleeg je voorraadkast aan en ga aan de slag!

Sara Shawkat, NOOMI. De keuken van Irak, Uitgeverij Fontaine, 256 pagina’s (€ 33,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2022.