Wat een boek! ’13 uur’ van Deon Meyer raast door de straten van Kaapstad, Zuid-Afrika. Dertien uur, meer is er niet om het leven te redden van een meisje met een rugzak, opgejaagd door criminelen. Wie moet dat leven redden? Benny Griessel, inspecteur met een alcoholprobleem en in echtscheiding. Baie spannend!
Benny heeft dertien uur de tijd om een meisje te redden, twee moorden op te lossen, zijn privéleven op orde te houden en om de volgende generatie misdaadbestrijders uit alle etnische groeperingen bij te staan. Deon Meyer, godfather van de Zuid-Afrikaanse spanning, is meedogenloos in zijn tempo. Hij geeft een real time verslag in tegenwoordige tijd.
‘De verleden tijd in het Afrikaans is lomp, lang en passief,’ zegt Meyer. ‘In de misdaadfictie leidt dit tot traagheid. Omdat in de tijd van apartheid de misdaadfictie in het Engels was geschreven, moest ik op zoek naar de juiste taallaag. Ik zocht de vorm, de textuur… Het duurde twee boeken voor ik mijn stijl had gevonden: tegenwoordige tijd, dynamische en actievolle taal, en vooral ook ongekunstelde hoofdpersonen met straatwijsheid.’
Waarom waren er ten tijde van de apartheid geen Afrikaanse thrillers?
[quote]Benny heeft dertien uur de tijd om een meisje te redden, twee moorden op te lossen, zijn privéleven op orde te houden en om de volgende generatie misdaadbestrijders uit alle etnische groeperingen bij te staan. Deon Meyer, godfather van de Zuid-Afrikaanse spanning, is meedogenloos in zijn tempo. Hij geeft een real time verslag in tegenwoordige tijd.
‘De verleden tijd in het Afrikaans is lomp, lang en passief,’ zegt Meyer. ‘In de misdaadfictie leidt dit tot traagheid. Omdat in de tijd van apartheid de misdaadfictie in het Engels was geschreven, moest ik op zoek naar de juiste taallaag. Ik zocht de vorm, de textuur… Het duurde twee boeken voor ik mijn stijl had gevonden: tegenwoordige tijd, dynamische en actievolle taal, en vooral ook ongekunstelde hoofdpersonen met straatwijsheid.’
Waarom waren er ten tijde van de apartheid geen Afrikaanse thrillers?
‘De aard van de misdaadroman ligt vaak in het conflict tussen protagonist en stelsel. De staat vertegenwoordigde recht en rechtvaardigheid, en daar kon je niet tegen ageren. Het zou ook onethisch van mij zijn geweest te schrijven over een politieman. Daarbij was zo’n beetje elk boek met seks, vloeken of maatschappijkritiek verboden.’
En nu?
‘De moderne Afrikaner laat de geschiedenis losser. Ook de taal is losser en gemakkelijker. De taalcommissie met haar taalvaders bestaat niet meer. Vooral de jonge schrijvers zijn hierdoor vernieuwend bezig. Ze zoeken naar een eigentijdse, unieke stem.’
Is die in de Afrikaanse thrillers al gevonden?Onderscheiden ze zich van thrillers uit andere landen?
‘Onze multiculturele samenleving en omgeving zijn heel speciaal. Elke Zuid-Afrikaanse stad is daarbij weer anders. Johannesburg verschilt zo bijvoorbeeld enorm van Durban. We hebben ook een aantal ongelooflijk goede zwarte schrijvers, die vanuit verschillende optieken kijken – en schrijven. Dat maakt onze thrillers uniek en verrijkend!’
Deon Meyer, 13 uur, A.W. Bruna Uitgevers, ISBN 978 94 005 0161 4 (€ 19,95)[/quote]
En nu?
‘De moderne Afrikaner laat de geschiedenis losser. Ook de taal is losser en gemakkelijker. De taalcommissie met haar taalvaders bestaat niet meer. Vooral de jonge schrijvers zijn hierdoor vernieuwend bezig. Ze zoeken naar een eigentijdse, unieke stem.’
Is die in de Afrikaanse thrillers al gevonden?Onderscheiden ze zich van thrillers uit andere landen?
‘Onze multiculturele samenleving en omgeving zijn heel speciaal. Elke Zuid-Afrikaanse stad is daarbij weer anders. Johannesburg verschilt zo bijvoorbeeld enorm van Durban. We hebben ook een aantal ongelooflijk goede zwarte schrijvers, die vanuit verschillende optieken kijken – en schrijven. Dat maakt onze thrillers uniek en verrijkend!’
Deon Meyer, 13 uur, A.W. Bruna Uitgevers, ISBN 978 94 005 0161 4 (€ 19,95)