Een Musch-read voor geschiedenisliefhebbers

Musch van Jean-Marc van Tol is een spannend en onderhoudend verhaal over de opkomst van raadpensionaris Johan de Witt in 1650. Een Musch-read voor geschiedenisliefhebbers.

Recensies over Musch:
PROMOTIE- ‘Het boek Musch waarmee Jean-Marc van Tol, bekend van zijn Fokke & Sukke-cartoons, debuteert, is van grote klasse. Op een vanzelfsprekende manier neemt hij de lezer van vandaag mee naar het jaar 1650 dat in de vaderlandse geschiedenisboeken vermeld staat om twee belangrijke historische gebeurtenissen rond de jonge Willem II, prins van Oranje-Nassau. Dat is in de eerste plaats de mislukte inname van Amsterdam door de prins, die in de vroege ochtend van 30 juli had moeten gebeuren en in de tweede plaats de plotselinge dood van de 24-jarige Willem II op 6 november 1650.”
(****) – Ad Leerintveld in Hofwijck.

‘Het grote persoonlijke drama in dit deel is hun onderlinge strijd, leidend tot de ondergang van de griffier. Politiek drama is er ook volop: de machtsstrijd van de jonge Oranje-stadhouder Willem II met de stad Amsterdam en diens mislukte aanval op de stad. Jaar van handeling: 1650. Machinaties, machtswellust, geldzucht, domheid, verraad, liefde, veel intriges, Loevestein-detentie, familieverwikkelingen tot en met incest. Fascinerende stof.
Musch roept de vraag op: wat voor roman is dit? Het historische genre, uiteraard. Er is echter sprake van veel uiteenlopende figuren die zelf de verteller spelen, soms zelfs in dichtvorm (Cats als memoires-poëet). De vorm waarin Jean-Marc van Tol (1967) zijn stof presenteert wisselt zo ongeveer om het hoofdstuk. In de De Witt-passages zijn de beschrijvingen van Van Tol zelf, de Musch-stukken zijn fragmenten uit ‘verdwenen, echte memoires’ van de historische griffier, ook andere vertellers ‘herinneren zich’, van een enkeling zijn dagboekaantekeningen opgenomen.
Maar dan gebeurt het wonder dat de dichter Bilderdijk ooit ‘de machine’ noemde: alle onderdelen raken verbonden, het gehele raderwerk komt in beweging. Hier zien we in literair historicus Van Tol de schrijver opstaan, in de lezer komt de liefhebber overeind: we raken meegesleept, het genieten begint. Musch’ chantage van schoonvader Cats, de wraak die diens dochter neemt op haar kille echtgenoot, de kunstigheid waarmee de verhaalstof is gerangschikt (het woord ‘meesterlijk’ past hier), de slimme manier waarop Van Tol laat zien hoe alles en iedereen door geld worden geleid, de rol van het weer op de geschiedenis.’
(****) – Atte Jongstra in NRC Handelsblad

‘Van Tol deed onderzoek om zijn boek tot in het kleinste detail te laten kloppen, maar Musch is geen saaie geschiedenisles geworden. Integendeel, het leest als een thriller. […] In ruim 500 pagina’s schetst Van Tol een geloofwaardig beeld van de toen nog jonge Republiek der zeven Verenigde Nederlanden. Musch is dan ook een geslaagd debuut.” (****) – Hans van Soest in Algemeen Dagblad

‘Jean-Marc van Tol zet een prachtig, realistisch en historisch verantwoord beeld neer van het leven en de politiek in de zeventiende eeuw.’ – Enny de Bruijn in Reformatorisch Dagblad

Jean-Marc van Tol, Musch, Uitgeverij Catullus, 512 pagina’s (€ 24,95)