Een kleine brief van de schrijfster, voor aanvang van de roman. De Rosnay vertelt over een woning waar ze eind jaren negentig woonde, waar ze last had van een lawaaiige bovenbuurman. Het leverde De Rosnay slaapgebrek en irritaties op, maar ook een boek.
Colombe, de hoofdpersoon in Het appartement, is niet Tatiana de Rosnay, en haar bovenbuurman is niet die van Colombe. Colombe is een rustige, ingetogen, alledaagse vrouw. Ze schrijft voor haar geld, als ghostwriter. Dertig jaar is ze, ze heeft een tweeling en een man die veel weg is. En ze heeft een vervelende bovenbuurman die hinder blijft veroorzaken, ook na briefjes die bijvoorbeeld als volgt beginnen:
Meneer Faucleroy,
Ik dacht dat u een begripvol buurman was, maar ik heb me vergist.
Nadat mijn man u had geschreven is het twee weken stil geweest, nu begint het weer. Waarom?
Heeft u enig idee hoeveel nachten ik geen oog heb dichtgedaan sinds ik onder u woon?
Alles verandert wanneer ze de opdracht krijgt om de biografie te schrijven van een filmster. Om haar boek goed te kunnen schrijven, moet Colombe zich verdiepen in erotische boeken. Faucleroy luistert luidruchtige rock ’n roll-muziek. De overlast, de sensuele lectuur die tegen haar preutse natuur ingaat, de teleurstelling over haar leven en haar onvervulde wensen borrelen in haar op en brengen haar tot actie. Ze gaat insluipen in Faucleroy’s woning. Het verandert haar. ‘Risico lopen, angst overwinnen, plezier hebben, al snel krijgt ze de smaak te pakken. Ze doet het vol overgave en weet al dat ze eraan verslaafd is. Als ze bij dokter Faucleroy is, lijkt alles mogelijk, leeft ze helemaal op.’ Haar beslissing gooit haar leven overhoop, met onvermoede gevolgen.
Tatiana de Rosnay, Het appartement, Uitgeverij Artemis, ISBN 978 90 472 0290 5 (€ 16,95)