Recensie: Wat is eerlijk?

In Eerlijk vertelt Kars Veling hoe achtstegroepers van twee verschillende scholen samen een nieuw computerspel uitproberen. De game is leuk, maar wanneer de spelers elkaar voor de voeten beginnen lopen, beslissen ze dat er regels moeten komen. Maar wat is eerlijk en wat niet? Wat als één persoon alles voor het zeggen heeft? Spring mee in Virtuland en ontdek een nieuwe wereld waar alles nog mogelijk is.

Een sportwedstrijd eindigt niet zoals Frank had verwacht en hij vermoedt meteen dat er werd valsgespeeld. Zijn school, De Bron, had namelijk de wedstrijd moeten winnen en niet De Windroos, maar wanneer hij zijn ongenoegen uit, verwijten de leerlingen van de andere school hem dat hij niet tegen zijn verlies kan. Dat vindt hij helemaal niet eerlijk, want zijn school was gewoon de beste.

Wanneer vier leerlingen van beide scholen later samen een nieuwe game uitproberen, loopt dat natuurlijk niet van een leien dakje. Frank wil koste wat het kost als eerste de schat vinden en zo de game winnen.

Iedereen vindt de game meteen geweldig, maar al snel duiken er problemen op. Een spel zonder regels blijkt onmogelijk. Frank overtuigt de anderen dat hij de leiding moet nemen, maar is dat wel een goed idee? Sommigen vinden dat hij het helemaal niet goed doet. Daarom krijgt Yasmin de taak om te zorgen dat alles eerlijk verloopt, maar wat is eerlijk? En wat niet? Kan één iemand daarover beslissen?

‘“Zal ik eens kijken wat er nu gebeurt?” zegt Frank. “Ik zal proberen Chris gevangen te zetten.”
Hij klikt, maar er gebeurt niks.
“Dat ging dus mooi niet door, Frank,” zei Yasmin.
“Op mijn scherm staat nu een knop IS DIT EERLIJK? Daaronder NEE in rood en JA in groen.”
Yasmin zegt: “Ik heb op NEE geklikt.”’

Samenwerken is de enige manier om het spel tot een goed einde te brengen, maar hoe werk je samen als je eigenlijk ruzie hebt? Ook buiten de game zorgt de ruzie voor problemen, zoals bij het repeteren van de eindmusical.

Dit boek legt op een heel toegankelijke manier uit hoe je sterker staat als je samenwerkt en hoe een democratie in elkaar zit. Het is vlot geschreven en het tempo ligt heel hoog, waardoor je je geen seconde verveelt. Doordat het perspectief heen en weer springt tussen Frank en Yasmin, krijg je beide kanten van het conflict te zien. Ook de afwisseling tussen de voorbereidingen van de musical en de digitale wereld van Virtuland zorgen ervoor dat je steeds meer wilt weten.

Ik vond het indrukwekkend hoe simpel politiek kan worden uitgelegd. Ook al komt natuurlijk niet alles aan bod, toch zullen kinderen de kern al begrijpen. Ook discriminatie komt aan bod, wanneer de leerlingen de groenpakken ervan verdenken het spel te boycotten. Een hele boterham dus voor zo’n kort boek. Toch slaagt Kars Velig erin het nooit zwaar te doen voelen. Het is bovenal een avontuur en ik kan niet wachten tot jullie er ook in kunnen duiken!

Kars Veling, Eerlijk. Geen spel zonder regels, Uitgeverij Columbus, 224 pagina’s (€ 13,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2021.

2 gedachten over “Recensie: Wat is eerlijk?

1. Dank voor je positieve bespreking van mijn boek! Ik merk in schoolklassen dat kinderen prima de verbinding kunnen leggen met het echte leven. Een klas is dan een parlement. Ik neem dan een ambtsketting mee (voor de consul die een probleem wil oplossen), een rechtersbef (voor de pretor die erop let of de voorstellen wel eerlijk zijn) en een hamer (voor de voorzitter die zorgt dat het parlement een overwogen beslissing neemt).
    Grappig is dat je mijn naam iets verandert, in die van reder/schipper Velig in De nieuwe man van Thomas Roseboom. Mijn opa Kars Veling was een Groningse reder/schipper van een kustvaarder die zijn schip in oost-Groningen heeft laten bouwen. Misschien wel bij Apol.

1. Beste Kars, bedankt voor je reactie! Leuk om iets van de auteur zelf terug te horen. De naam is aangepast. Hartelijke groet!