Recensie: Vertel mij een gruwelijk geheim

In Geheimen van Domenico Starnone is Pietro stapelverliefd op de vurige en onafhankelijke Teresa. Na de zoveelste ruzie krijgt zij een idee: ‘Laten we afspreken dat ik jou een geheim vertel dat zo gruwelijk is dat ik het zelfs aan mezelf nauwelijks durf op te biechten, en dan moet jij mij een vergelijkbaar geheim toevertrouwen, iets wat voorgoed je ondergang zou worden als het bekend werd.’ Kort daarop gaan ze natuurlijk uit elkaar.

Door Rianne Nieuwdorp

Het geheim dat docent Pietro met zijn oud-student Teresa heeft gedeeld blijft hem de rest van zijn leven achtervolgen, net als Teresa zelf. Hij wordt al snel na het einde van hun duistere en tumultueuze relatie verliefd op de terughoudende en zachte Nadia, die in alles het tegenbeeld van Teresa is. Een paar dagen voor hun bruiloft verschijnt Teresa weer. En waar Teresa is, bevindt zich ook altijd de dreiging dat ze zijn geheim zal opbiechten. Op elk belangrijk moment in Pietro’s leven is zij er, alsof ze hem wil waarschuwen voor het pact dat ze samen hebben gesloten. Hij sticht ondertussen een gezin met Nadia en schrijft boeken over het ongelijke onderwijssysteem in Italië, terwijl zij bekendheid verwerft als wetenschapper in de Verenigde Staten. Hun paden blijven elkaar echter kruisen, waardoor Pietro achtervolgd wordt door de kennis die hij Teresa zelf in handen heeft gegeven, en vooral wat zij daarmee zou kunnen doen: ‘We bevinden ons allebei in een goede fase van ons leven, en ik zou niet willen dat we elkaar kwaad zouden doen door een stommiteit, een opwelling, een domme grap.’
Na eerdere internationale successen van Starnone zoals Strikken en Geintje (en geruchten dat Starnone ook de geheimzinnige schrijfster Elena Ferrante is – wat hij altijd heeft ontkend) is ook deze korte roman een onderzoek naar de ambivalente aard van mensen, relaties en de waarheid. Geheimen is het verhaal van een man die het gevoel heeft tekort te schieten en wordt op een elegante en subtiele manier verteld. Doordat het boek is opgesplitst in drie delen, wordt vanuit drie verschillende kanten dezelfde werkelijkheid bekeken. Soms mist tussen deze delen van het boek de samenhang en ook het nut, en kun je je afvragen of het nodig is om specifiek vanuit deze drie perspectieven te kijken naar het leven van Pietro. Starnone’s schrijfstijl maakt dit voor een groot deel goed: hij schrijft helder en weet de spanning tot de laatste pagina vast te houden. Dat maakt dit uiteindelijk tot een mooie, intieme roman die laat zien hoe mensen hun hele leven voortgedreven kunnen worden door een dreiging. Bovendien erg geschikt voor liefhebbers van Elena Ferrante, want die geruchten bestaan natuurlijk niet voor niets.

Domenico Starnone, Geheimen, vertaling: Manon Smits, Uitgeverij Atlas Contact, 176 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2021.Benieuwd geworden?