Recensie: Spoiler alert: dit wordt je favoriete boek deze zomer!

Een goed boek is een verhaal waarin je iets van jezelf terugvindt en de leukste personages zijn die waarin je jezelf herkent. Dus als ik als plussize lezer een mierzoet, supersexy en onwijs grappig verhaal over een dikke hoofdpersoon kan lezen, dan is het boek voor mij bij voorbaat al geslaagd.

Door Joyce Guntlisbergen

In Spoiler Alert van Olivia Dade is April groot fan van de tv- en boekenserie Gods of the Gates en spendeert ze haar vrije tijd het liefst aan het schrijven van fanfictie (door fans geschreven verhalen over personages uit bekende series). Op haar werk kan ze zichzelf niet zijn, maar op het fanfictieforum vindt ze haar gelijken. Marcus vertolkt de hoofdrol in de beroemde serie, maar kan zijn geheime frustraties over het script kwijt in zijn eigen fanfictie. Als zijn online identiteit aan het licht zou komen, kan hij zijn carrière wel op zijn buik schrijven. Als April een foto plaatst van zichzelf in cosplaykostuum en haar plussize lichaam op internet lof maar ook veel haat ontvangt, nodigt Marcus haar uit op een date. ‘April knipperde verbaasd naar haar laptopscherm. Ja, hoor. Marcus Caster-Rupp had haar mee uit eten gevraagd. Marcus. Caster. Streepje. Rupp. Niet dat ze in herhaling wilde vallen, maar: holy fuuuuuuuck.’ Terwijl de hele wereld smult van de onwaarschijnlijke romance die ontstaat tussen de knappe filmster en de dikke superfan, is het nog maar de vraag of hun prille relatie alle media-aandacht én hun onderlinge geheimen zal overleven…
Spoiler Alert gaat verder dan zoete romantiek en body positivity: het heeft mooie lagen, een prachtige karakterontwikkeling en goed geschreven erotische scènes. Het plot focust niet alleen op de romance tussen Marcus en April, maar ze ondergaan ook beiden een soort emancipatieproces. Marcus breekt vrij uit de rol van perfecte (schoon)zoon waar hij zich achter verschuilt en April leert haar welzijn te beschermen door grenzen te stellen. Hun ontwikkeling is niet afhankelijk van de ander, maar ze vinden wel steun bij elkaar. De erotiek is zinderend heet en ook in de Nederlandse vertaling behoudt de tekst zijn geloofwaardigheid en spanning. Alle humor komt goed over en de grappige dialogen maken het verhaal luchtig en komisch.
Uiteindelijk zijn het de personages die het verhaal extra vaart geven. Marcus en April hebben een prikkelende chemie die van de pagina’s afspat en hun vriendschappen met de andere karakters zijn ook een fijn gegeven. Marcus’ beste vriend en collega Alex had, zoals in veel romcoms gebeurt, een vrouwonvriendelijke clown kunnen zijn, maar is een goede vriend die realistisch en empathisch advies geeft. (Al is hij óók een beetje een clown.) Ook April heeft mooie vriendschappen met vrouwen én mannen en ze is zowel online als offline dezelfde leuke vrouw.
Gelukkig is dit boek het eerste van een trilogie en komt deel 2 (in het Engels) later dit jaar nog uit – want of je nou een rond of slank lijf hebt, op vakantie bent of thuis, dit is in alle opzichten een héérlijke roman voor de zomer!

Olivia Dade, Spoiler Alert, vertaling: Erica Disco, Uitgeverij Zomer & Keuning, 384 pagina’s (€ 16,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2021.
Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.