Recensie: Sinterklaasverhalen met een les

Compleet met pieten, cadeautjes en een boot, maar toch anders dan de bekende verhalen over Sinterklaas. In het boek Buitengewone sinterklaasverhalen van Marijke Umans wordt de Sint bang, verliefd, gek en gelukkig. Je volgt de Sint en zijn pieten bij hun taken, maar ook in hun persoonlijke avonturen. Naast winterse gezelligheid is er ook plek voor thema’s als echtscheiding en verliefdheid.

Door Jacomijn van Kempen

In Buitengewone sinterklaasverhalen lees je vijf verschillende verhalen over de Sint en zijn trouwe helpers. Alle verhalen hebben een ander thema, en zijn los van elkaar te lezen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met het stereotype beeld van de goede Sint: hij trimt zijn baard om er jonger uit te zien, wordt verliefd op een man en neemt een snelle motor in plaats van de traditionele boot. Toch blijft de kern hetzelfde als in de meeste sinterklaasverhalen: de Sint is een oude, goede man die zijn uiterste best doet om alle kinderen van cadeaus te voorzien en de wereld een stukje mooier te maken. Het persoonlijke leven van de Sint staat in dit boek echter centraal, en dat is wat de verhalen zo buitengewoon maken. Zo lees je in het verhaal ‘Sinterklaas is sexy’: ‘Sinterklaas voelt iets. Iets wat hij in jaren niet meer heeft meegemaakt. Hij was vergeten dat het bestond. Sinterklaas voelt liefde. Liefde die hij wil delen. Koppeltjesliefde. Kusliefde. Pure liefde.’

Kinderen die het boek lezen krijgen op een luchtige manier lessen mee over liefde, ruzie, en zorgen voor de mensen en dieren om je heenIn één van de verhalen krijgt Sint bijvoorbeeld een brief van een meisje dat de helft van de tijd bij haar vader, en de helft van de tijd bij haar moeder woont. ‘Co-ouderschap noemen ze dit. Ik vraag me af waar de “co” in ons geval voor staat. De “co” van constant kibbelen? Van contact vermijden? Van coolste ouder tegen elkaar op?’ In een ander verhaal gaat Sinterklaas zorgen voor dieren, waarmee hij laat zien dat goed zorgen voor je omgeving ook een fijn gevoel voor jezelf oplevert: ‘Vol vertrouwen en voldaan kruipt Sinterklaas die avond zijn bed in. Zijn wekker zet hij om zes uur, om te gaan checken of alles oké is. Hij voelt zich verantwoordelijk en dat voelt prettig.’

De verhalen zijn aansprekend qua thematiek. In het begin kom je in een wirwar van namen terecht, maar al snel worden de personages en hun rollen duidelijk. De verhalen zijn vlot geschreven, hoewel hier en daar best complexe woorden en zinnen worden gebruikt. Het boek is prachtig geïllustreerd door Flor Aguilar. De tekeningen zijn kleurrijk, vrolijk en hebben een eigen, specifieke stijl. De eigenheid van de illustraties passen goed bij de originele verhalen die erin staan. Buitengewone sinterklaasverhalen is een mooi vormgegeven boek met een unieke inhoud, waar veel jonge lezers blij van zullen worden.

Hoe buitengewoon ze ook zijn, uiteindelijk blijven het wel echte sinterklaasverhalen, compleet met cadeautjes in de schoen: ‘Binnen precies één maand krijgen veel kinderen van de Sint een heerlijke, snoezige, donzige verrassing in hun schoen. Wat een magnifieke gedachte. Wat een vooruitzicht.’

Marijke Umans, Buitengewone sinterklaasverhalen, illustraties: Flor Aguilar, Pelckmans Uitgevers, 108 pagina’s (€ 20,00)