Recensie: Ontstaan van een schrijver

Een van de eerste verhalen van Benedict Wells, bekend van onder andere Het einde van de eenzaamheid, is nu eindelijk ook in het Nederlands vertaald. In Dromer verhuist Jesper Lier naar Berlijn, waar hij een prachtig en succesvol bestaan leidt. Naar de buitenwereld toe tenminste…

Door Marcel Vormeer

Na de dood van zijn vader besluit Jesper Lier van München naar Berlijn te verhuizen om daar zijn eerste roman te schrijven. Wonend in een vervallen souterrain worstelt hij echter vooral met slaapproblemen en zijn afschuw van maatschappelijke verwachtingen. Terwijl hij zijn familie vertelt hoe goed het met hem gaat, maakt hij met zijn goede vriend Gustav een week vol gebeurtenissen door die hem niet in de koude kleren gaan zitten.

Wells zet zijn hoofdpersoon authentiek neer. We kruipen als lezer diep in de huid van de twintigjarige aspirant-schrijver, die niet alleen moeite heeft met zichzelf maar ook met de buitenwereld. In Jespers optiek hebben mensen met ‘normale’ banen hun dromen opgegeven, iets wat hij onacceptabel vindt en dat hem nooit mag overkomen. Daarom meet hij zichzelf het imago aan van eenzame doch geniale schrijver die in het holst van de nacht, vaak met alcohol bij de hand, zijn manuscript aftypt.

Ook dat valt hem niet altijd makkelijk. Zoals een van zijn vrienden hem toebijt: ‘Precies, Jesp. Jij hebt tenslotte niemand nodig. (…) Jij bent keihard. Maar van binnen ben je eenzaam en verdrietig. Ik bedoel, zie jij je toekomst zó? Wil je eeuwig blijven weglopen, je ergens in een krot verstoppen en hopen dat je ooit een succesvol schrijver wordt? Je moet uitkijken dat je niet verbitterd raakt.‘

Naarmate het boek vordert, raakt Jesper steeds een stukje verder verdwaald in zijn problemen, en langzaamaan begint ook de scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie wat te vervagen. Terwijl hij afwisselend verliefd, beroofd of door gangsters ontvoerd wordt, leert hij echter ook enkele wijze levenslessen die hem kunnen helpen zichzelf te ontwikkelen en de vrijheid te vinden die voor hem zo belangrijk is. Namelijk de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn. De auteur weet de ontwikkelingen van Jesper hierin goed uit te vouwen, waardoor het einde als een sluimerende ontknoping op je afkomt.

Dromer is vooral een boek over het najagen van dromen, over het later worden wat je vroeger wilde. Het nodigt uit om ook jezelf de kritische vraag te stellen of je passies nog centraal staan in je leven, of dat ze aan de kant zijn geschoven door praktische overwegingen. Niet alleen voor de fans van de bekende bestsellers van Benedict Wells, maar ook voor ieder ander is dit weer een schitterend werk om heerlijk op de bank mee weg te kruipen.

Benedict Wells, Dromer, vertaling: Gerda Baardman, Uitgeverij Meulenhoff, 289 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2022.