Recensie: Mysterieuze mythes verweven in wijsheid

Bossen, bergen en rivieren, waren ze altijd al op onze planeet of hebben onze goden ze geschapen? Over de hele wereld zijn er bijzondere verhalen te vinden over de geheimen van de aarde. Van dwaallicht tot drakenkoning van Claire Cock-Starkey onthult deze mythes, gepaard met schitterende illustraties van Aitch.

Door Lara Koster

In korte tekstjes verwonderen verschillende landen je met hun legendes en volksverhalen. De ene nog vreemder dan de andere. Zo zou volgens Chinese mythes Panga de eerst mens op aarde zijn. Hij kroop uit zijn ei en duwde hemel en aarde uit elkaar. Hij plaatste de zon, maan en sterren in de lucht en groef met zijn blote handen dalen in de aarde en bouwde er bergen omheen. Of zouden de eerste wezens op aarde een oude pad en een das zijn? De legende van het Padwin-volk vertelt dat toen das dorst kreeg pad een gat groef. De pad vulde het gat met vloeibare hars, waarna pad allemaal andere kleine padjes creëerde. Samen zouden de padden Clear Lake in Californië hebben gegraven.

Het is wonderbaarlijk hoeveel verschillende mythes er zijn over het ontstaan van onze bossen, wateren en bergen. Ze geven blijk van de grote verbeeldingskracht van de mensheid. Zo bestaan er ook genoeg legendes die menen dat er elfjes ronddwalen, goden over ons waken of andere wezens bestaan die zowel goed als kwaad zijn. Hindoes, boeddhisten en jaïnisten beschouwen de Mount Kailash in de Himalaya als het punt waar hemel en aarde samenkomen. Op het topje van de berg wonen goden en heiligen die al je zonden weg kunnen nemen. Elfen komen bij elkaar in de bossen waar ze de belletjes van de wilde boshyacint laten klingelen. Zodra een mens deze geluiden hoort zie je hen nooit meer terug.

De korte verhalen in dit prentenboek worden afgewisseld met uitgebreidere verhalen. Deze langere verhalen dienen als inleiding voor het landschap dat in dat hoofdstuk besproken wordt. Opvallend is dat ze behoorlijk variëren in moeilijkheidsgraad: waar het verhaal van pad en das bijvoorbeeld in heel simpele taal is opgeschreven, zijn andere stukjes veel lastiger te begrijpen. Er staan enkele woorden in, zoals ‘pooien’, waarvan ik zo mijn twijfels heb of kinderen het zullen begrijpen. Het is daarom fijn dat de tekstjes worden onderbouwd met prachtige illustraties. Achter in het boek staat wel een woordenlijst waar een aantal woorden uitgelegd worden, maar ook hierin wordt gebruik gemaakt van een redelijk hoge woordenschat zoals ‘mondelinge overlevering’. Het boek lijkt mij dus eerder geschikt voor wat oudere kinderen, of als voorleesboek. Van dwaallicht tot drakenkoning leert je over verschillende landen en culturen door middel van verbazend fascinerende verhalen.

Claire Cock-Starkey, Van dwaallicht tot drakenkoning, illustraties: Aitch, vertaling: Margaretha van Andel, Uitgeverij Lemniscaat, 80 pagina’s (€ 15,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2023.