Recensie: Liefde, dood, ruzie en onbegrip

De zonnewende heeft als ondertitel Het wonderlijke verhaal van Georg Von Niets. Je kunt je afvragen of dat een terechte ondertitel is. Ja, Georg is een van de hoofdpersonen, maar eigenlijk speelt het dorpje Skuggsidan de werkelijke hoofdrol in dit verhaal. Het ligt diep weggestopt tussen de bergen, zodat er maar eens in de vijf jaar zonlicht komt. Auteurskoppel Cilla en Rolf Börjlind doen daar verslag van.

Gerda Visser
Er gebeurt eigenlijk vrij weinig in het dorpje Skuggsidan, de bewoners gaan rustig hun gang en hebben allemaal hun eigen rol in het dorpje. Maar dan doet Zwarte Märta een bijzondere vondst op haar dagelijkse zoektocht naar zeewier. Ze vindt Georg Von Niets, die ingegraven in het zand wacht tot het vloed wordt. Naast hem staat een schoenendoos, die hij angstvallig bij zich houdt. Ze haalt hem over om met haar mee te gaan naar het dorp. Daar wordt hij liefdevol opgenomen door de vrienden van de Grote Erwtenclub. Georg krijgt iedereen zover dat ze hun levensverhaal en geheimen aan hem vertellen. Zelf vertelt hij vrijwel niets. Als hem iets gevraagd wordt, antwoordt hij met een wedervraag. ‘“Ben je gelukkig?” vroeg ze. (…) “Ben jij gelukkig?” vroeg Georg. Opnieuw een wedervraag.’ Gedurende het verhaal leren we steeds meer over alle dorpsbewoners, maar met name over de leden van de Grote Erwtenclub: Zwarte Märta de zeewierverzamelaar, Columbus de rotondedirigent, Gustaf van de Fallologische galerie, Malte de antiquair, Picasso de schilder, Inca de botanicus en het echtpaar Viola en Brandur. Als Georg eindelijk wat meer over zichzelf vertelt en de inhoud van zijn schoenendoos toont, blijkt dat hij een zus heeft die verdwenen is. De Erwtenclub besluit naar haar op zoek te gaan: ‘Ze hadden een plan. Ze zouden een deel van hun tijd besteden aan het vinden van Svea, de zus van Georg Von Niets, met de bedoeling een nieuwe zelfmoordpoging te voorkomen.’ Het hele boek is een opsomming van kleine verhaaltjes over de hoofdpersonen en over gebeurtenissen in het dorpje. Het lijkt even spannend te worden als er gestemd moet worden over de aanleg van een tv-mast of bij het naderen van een storm, maar ook dat loopt allemaal met een sisser af. Hoogtepunt is het feest ter ere van de zonnewende, gefinancierd door de rijke tweelingzussen van het
dorp. Tijdens dat feest arriveert Svea, maar is ze het echt? En hoe gaat Georg hiermee om? Het echtpaar Börjlind is bekend van hun thrillers en scenario’s en proberen met dit boek eens iets anders. Op de achterflap wordt het boek aangeduid als ‘tragikomische roman’. Alle belangrijke thema’s uit het leven komen inderdaad aan de orde: liefde, dood, ruzie, onbegrip. Maar het is allemaal te fragmentarisch en soms te vergezocht om echt boeiend te worden.

Cilla en Rolf Börjlind, De zonnewende. Het wonderlijke verhaal van Georg Von Niets, vertaling Corrie van Bree, A.W. Bruna Uitgevers, 400 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2023.