Recensie: 'Er was eens'

Er was eens bevat vijf sprookjes die je op je duimpje kent, of toch niet? Voor deze verhalenbundel lieten evenveel young adult-auteurs zich inspireren door hun favoriete sprookje, wat resulteerde in verschillende moderne hervertellingen van verhalen waarvan er nooit genoeg zijn, namelijk die over de liefde.

Door Selma Oueddan

Miranda Peters bijt met ‘Negen levens’ de spits af. In deze interessante invulling van het alom bekende sprookje ‘Assepoester’ vecht de prinses tegen loverboys en is de goede fee niet per se goed. De auteur weet je aandacht meteen te grijpen door de schuingedrukte flashbacks aan het begin van elk hoofdstuk, die je eerst niet helemaal kan plaatsen. Met dit verhaal wordt de toon voor de rest van de bundel meteen goed gezet en is de nieuwsgierigheid naar wat volgt, gewekt.

Peters is niet de enige schrijfster die gebruikmaakt van een tweede verhaallijn in de vorm van schuingedrukte gedeeltes. In het verhaal ‘Ontvlochten’ van Cathinca van Sprundel, geïnspireerd op ‘Rapunzel’, volgen we niet alleen Rosalyn, maar ook haar ontvoerder Ninx. Zij is een van de ‘fey’: wezens die mensen door middel van magie ontvoeren voor hun eigen vermaak. En ook Marijke F Jansen voegt in ‘Bevroren’, gebaseerd op hetiets minder bekende sprookje ‘De sneeuwkoningin’ van Hans Christian Andersen, een extra dimensie aan het verhaal toe in de vorm van poëzie. Hoewel intrigerend, werkt dit niet helemaal, gezien de gedichten nogal clichématig en melodramatisch overkomen. Zo schrijft de hoofdpersoon in een van de gedichten als volgt over de stem van haar geliefde: ‘Die heerlijke stem. / Ik zou hem uit alle stemmen / op deze wereld / herkennen.’ Hetzelfde geldt eigenlijk voor de schuingedrukte gedeeltes van ‘Ontvlochten’, die niet helemaal weten te pakken doordat Ninx nogal verwaand en egoïstisch op de lezer overkomt. Desalniettemin zijn het twee originele hervertellingen, die goed passen binnen deze eigentijdse sprookjesbundel.

Het verhaal dat me het meest wist te grijpen, is dat van Jen Minkman. De titel ‘De Grote, Boze Wolf’ verraadt meteen al het sprookje waardoor zij zich heeft laten inspireren. In een paar pagina’s weet ze je mee te nemen naar de futuristische stad Riding, waar best een heel boek over geschreven zou mogen worden. Suzanne Peters heeft voor haar hervertelling van ‘Doornroosje’ in tegenstelling tot Minkman juist voor een realistischere omgeving gekozen. Met ‘Online’ gaan we terug naar het heden, waar sociale media wellicht dodelijker kunnen zijn dan een spinnenwiel. Een verfrissende afsluiter van deze mooie verhalenbundel.

Al met al is Er was eens een leuke, lichte bundel, die met elk verhaal op een andere manier bewijst dat liefde, in welke vorm dan ook, alles kan overwinnen.

Jen Minkman, Cathinca van Sprundel, Marijke F. Jansen, Miranda Peters en Suzanne Peters, Er was eens. Sprookjes voor young adults, Dutch Venture Publishing, 248 pagina’s (€ 15,00)