Recensie: Elk dier telt mee

Rosa komt uit de stad naar Elandeiland om bij haar avontuurlijke oma Nan te gaan wonen. Op het eiland raakt Rosa bevriend met allerlei dieren. Maar dan komen er indringers. Wie zijn ze? En wat komen ze precies doen? Elandeiland van Alex Milway is een vrolijk verhaal vol vaart met een belangrijke boodschap.

Door Jos Noorman

De oma van Rosa is allesbehalve doorsnee. Ze woont op een eiland, ver van de bewoonde wereld. ‘De blokhut van oma Nan leek recht uit een oud sprookje te komen, zoals hij aan de rand van het meer tussen een bos van torenhoge dennenbomen stond. De hut was helemaal van hout gemaakt en had een slordig puntdak dat was bedekt met een laag mos en aarde. Er was van alles mis met de hut. Er zaten gaten in de muren, kieren tussen de planken en de balken waren opgevuld met lijm en draad, en in de scheve stenen schoorsteen groeide zoveel onkruid uit het cement dat het leek alsof hij haren had.’

Rosa maakt op Elandeiland al snel vrienden met de bijzondere bewoners. Met Albert de eland, die soms zomaar zijn kop door het raam van de hut steekt en om een appeltje vraagt. En met het dwerguiltje Biggetje, dat absoluut niet schattig genoemd wil worden. En dan is er ook nog een beer die allerlei lekkers verkoopt in ruil voor een goed verhaal, en een wel heel driftige berghaas. Wanneer er plotseling twee vreemde dieren uit de lucht komen vallen gaan Rosa en oma op pad om poolshoogte te nemen. Ze komen erachter dat de indringers een spoor van vernieling achterlaten. Wat volgt is een spannend en vrolijk avontuur waarin Rosa meer komt te weten over het eiland en haar bewoners, en waarin ze leert dat het allemaal toch iets anders in elkaar blijkt te steken met de twee nieuwelingen.

Alex Milway, bekend van de vier Hotel Flamingo-boeken, is illustrator, schrijver en animator. Hij baseerde Elandeiland op zijn eigen jeugdavonturen met zijn oma, zo vermeldt hij in het nawoord. Hij wandelde graag met haar door de heuvels. Milway houdt veel van de natuur, dat is duidelijk, en die liefde spat van de pagina’s. Dat is te lezen én te zien aan de illustraties. Achter in het boek staat nog een quiz met tekeningen, waarmee de lezer op zoek kan gaan naar de verborgen planten op Elandeiland.

Elk dier telt mee, zo lijkt de auteur de jonge lezers duidelijk te maken. Alle dieren zijn even belangrijk om het landschap gezond en levend te houden. En met een beetje hulp kan de natuur prima voor zichzelf zorgen. Maar dan moeten we haar wel de kans geven. Een belangrijke boodschap.

Alex Milway, Elandeiland, vertaling: Jesse Goossens, Uitgeverij Lemniscaat, 176 pagina’s (€ 14,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2022.