Recensie: Een legpuzzel van personages

In Het boek van de galg gaat de helft van het Noorse bestsellerduo Horst & Enger opnieuw de solotoer op. Thomas Enger doet dat met een thriller over een aanslag, een verdwijning en een moordenaar die zich voordoet als een wolf in schaapskleren.

In een appartement in een woonwijk treffen rechercheurs Fisk en Waage een vrouw aan die werd neergeschoten. De vrouw overleefde de aanslag, maar naast haar vinden ze een onbekend lijk. De man die de hulpdiensten verwittigde, is bezorgd over het achtjarige buurmeisje dat ook in de woning wordt gevonden.

De naam Thomas Enger in combinatie met die van Jørn Lier Horst zal bij veel thrillerfans een belletje doen rinkelen. Samen schrijven ze immers aan de reeks rond Alexander Blix & Emma Ramm, waarvan het vierde deel in de loop van het jaar zal verschijnen. Ook solo gooide Enger reeds hoge ogen met zijn serie rond Henning Juul en wordt hij tot de top van de Scandinavische thrillerschrijvers gerekend.

In Het boek van de galg wordt het onderzoek geleid door rechercheur Hedda Fisk en haar baas Ole-Joakim Waage. Fisk leeft voor haar werk en kan moeilijk nee zeggen, zelfs niet wanneer ze bijna op vakantie vertrekt: ‘Je stond op het punt uit te leggen waarom je precies mij moest bellen. Waarom je niemand anders wilde bellen.’ Ze is gedreven en heeft een goede intuïtie. Waage vertrouwt op haar en laat haar een eigen koers varen. ‘Geloof je me als ik zeg dat dat komt doordat ik met jou het liefst samenwerk?’

Enger houdt er een snelle vertelstijl op na. Hij verkwist weinig tijd en weeft drie verhaallijnen door elkaar heen. In flashbacks komt de reden achter de verdwijning van Peter, een oudere man die enkele jaren geleden al zijn sporen wiste, aan het licht. Een mysterie dat in verband staat met de aanslag in het appartement. Daarnaast komt ook de moordenaar zelf aan bod, er wordt verteld over zijn jeugd en zijn verstandhouding met de dood. ‘Opnieuw dacht hij aan Cornelia, terwijl hij het hele hoofd van de kat onder water duwde en zichzelf bleef bekijken in de spiegel.’ De auteur creëert een puzzel en de stukjes bestaan uit de verschillende personages en hoe hun levens met elkaar verweven zijn.

Het boek van de galg is een vlot geschreven thriller met een goede uitwerking van de misdaad en het onderzoek. Maar, ondanks de snelheid waarmee het verhaal zich ontplooit, komt de spanning helaas niet genoeg op gang. De aanloop naar de verdwijning van Peter kent enkele interessante elementen, maar de zoektocht naar de identiteit van de dader is weinig verrassend. Hoewel Enger hier en daar  een lijntje uitgooit dat voor twijfel zou moeten zorgen, is het al bij al vrij duidelijk wie de moordenaar is. Dit is een gemiste kans in een verder solide plot.

Thomas Enger, Het boek van de galg, vertaling: Bianca Cornelissen, Uitgeverij A.W. Bruna, 352 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2023.