Recensie: Een huwelijksnachtdrama

Een jonge bruid verdwenen in haar huwelijksnacht. Een waterval als plaats delict. De Bruidssluier van de Zweedse Kamilla Oresvärd is geen standaard detectiveverhaal waarin de rechercheur de moord oplost. In dit boek volgen we de moeder van de rechercheur.

Door Adinda Graafland

Mona Schiller is na jaren teruggekeerd naar Zweden. Ze hoopt de band met haar beide zonen te herstellen. Ze had Anton en William in de steek gelaten, iets wat de zonen nooit hebben begrepen. De serieuze Anton werkt nu als rechercheur en de vlotte William houdt zich bezig met activiteiten die niet altijd legaal zijn.

Mona vindt niet veel tijd om deze band goed te herstellen, doordat ze betrokken raakt bij het onderzoek naar de dood van Lisa-Marie, een jonge bruid die tijdens haar huwelijksnacht verdween. Lisa-Marie werd gevonden bij een waterval, die De Bruidssluier wordt genoemd. De eigenaar van het pand waar de bruiloft was, vraagt Mona om te helpen de moordenaar te vinden.  Eerst probeert hij het lief te vragen, maar uiteindelijk probeert hij op een manipulatieve manier haar hulp te krijgen. Hij laat haar denken dat ze haar zonen helpt als ze een eigen onderzoek start. Hij wil namelijk dat deze moordzaak zo snel mogelijk wordt opgelost, zodat hij zijn restaurant niet hoeft te sluiten. Hij is een oude vriend van de vader van haar twee zonen, dus waarom zou Mona niet helpen?

Zodoende raakt Mona met veel mensen in gesprek. Sommigen kent ze nog van vroeger en anderen zijn nieuwe gezichten. Ze bezoekt onder andere de moeder van de bruid en ziet de binnenkant van een privé-stripclub, een plek waar de bruid blijkbaar vaak kwam. ‘Bauer is geen man. Het is een vrouw. Ze runt een club, maar het is niet de bedoeling dat iemand dat weet.’

De schrijfster maakt gebruik van korte hoofdstukken, die telkens van perspectief wisselen: naast Mona volg je ook Anton en Hedda, een werkneemster in de privé-stripclub. Het verhaal is desondanks goed te volgen. Ook schrijft Oresvärd heel levendig en geeft ze precies genoeg hints weg over de moordenaar. Tot aan het einde toe kunnen meerdere mensen het gedaan hebben. Dat zorgt voor een goede spanningsboog, waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen.

‘Eerst leek het alsof er niets bijzonders aan de hand was met Linus en Lisa-Marie, maar we hoeven maar een beetje te prikken, dan komt er al een heleboel troep naar boven zoals schulden, stripclubs en chantage.’ De moordenaar van de ogenschijnlijk zo onschuldige bruid kan iedereen zijn. Is het de moeder, de bruidegom, iemand uit de stripclub of een van de vele andere bezoekers van de bruiloft? Niets is zeker in De Bruidssluier, en dat maakt het een echte aanrader.

Kamilla Oresvärd, De Bruidssluier, vertaling: Edith Sybesma, Uitgeverij Stortebeeker, 342 pagina's (€ 18,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2022.