Recensie: Een getekend leven

Het leven van Nederlands grootste volkszanger ooit blijft interessant. Dat vonden de auteurs van de driedelige graphic novel BloedZweet en Tranen ook. In elk van deze drie boeken wordt er een deel van het leven van André Hazes (letterlijk) in beeld gebracht.

Door Daan Boeren

Laten we eerlijk zijn: alles wat er over André Hazes te weten valt, is al meerdere malen en op meerdere manieren verteld. Auteurs Jan-Willem de Vries en Ben Westervoorde geven dit zelf dan ook toe. ‘Op het eerste gezicht misschien wat overbodig, naast alles wat er al over Hazes is verschenen,’ schrijft het duo in het nawoord. Zij hebben het alleen iets anders aangepakt dan we van de meeste biografieën gewend zijn.

De Vries en Westervoorde gingen voor een stripversie. In illustraties schetsen ze het beeld van Hazes’ leven. ‘Wie niets weet over Hazes zou hem moeten leren kennen via deze verstripping,’ aldus de makers. Ik moet toegeven dat ik ook niet al te veel van de beste man afwist, op een aantal nummers na. Na het lezen van deze drieluik is dit veranderd. Ik was erg blij verrast door de kwaliteit van deze biografie. De makers van de reeks hebben het voor elkaar gekregen om een leven in stripvorm over te brengen, zonder dat er belangrijke informatie wordt overgeslagen en met dezelfde diepgang als je in elke biografie zou verwachten. Door zichzelf in het leven van de voormalige volkszanger te storten, hebben ze geprobeerd om alle scènes zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven. De geraadpleegde bonnenlijst liegt er dan ook niet om: in totaal zijn er elf bronnen in de research gebruikt, waaronder boeken, documentaires en tv-programma’s.
Samen met de erg mooie illustraties is het project dan ook goed gelukt. Het vaak lastige en moeizame leven van de Amsterdamse grootheid springt van de pagina’s af. De ellende begon al in zijn jeugd, te lezen in Bloed. Zijn vader behandelde hem slecht en hij reageerde zijn frustraties af op zijn gezin. Drank speelde in het leven van André’s vader een grote rol, iets wat zijn zoon later van hem over zal nemen. Zo is in Zweet te lezen hoe hij daaraan ten onderging. Hierin volg je hoe hij probeerde zijn huis in brand te steken na een ruzie met zijn tweede vrouw Ellen, toen hij dronken thuiskwam. Dit was de klap op de vuurpijl na vele voorgaande discussies tussen de twee. Daar kwam nog bij dat hij in de aanloop naar zijn concerten veel last had van stress en spanningen, wat voornamelijk wordt beschreven in het laatste deel, Tranen. Hierdoor zat Hazes veel aan het bier en de sfeer werd er thuis niet beter op. In de week van het concert zat hij dan ook vaak in een hotel, om spanningen in het gezin te ontlopen. Hij werd op het einde een betere vader en echtgenoot. Helaas was dit alleen te laat, de gezondheidscomplicaties stapelden zich op. De derde hartstilstand was fataal. Het boek sluit met de hoop dat Rachel nu eindelijk rust kan krijgen.

Ondanks deze zware onderwerpen ga je van pagina naar pagina, tot je ineens door alle drie de delen heen bent. Of ik na het lezen van zijn levensverhaal wel fan ben geworden van Hazes’ muziek? Nee. Maar dat zegt natuurlijk niets over dit knappe resultaat.

Jan-Willem de Vries en Ben Westervoorde, Hazes. Zijn getekende levensverhaal (Bloed, Zweet, Tranen), Uitgeverij Silvester, 240 pagina’s (€ 39,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2020.