Recensie: De vloek van de bloedmaan

Rima Orie vermengt in haar young adult-boeken fantasie met de realiteit. Met haar debuut De Zwendelprins werd ze onder meer genomineerd voor de Hebban Debuutprijs en het Beste Boek voor Jongeren. Haar tweede roman In het vervloekte hart doet daar niet voor onder.

Door Adinda Graafland

Priya Chkadhari draagt sinds haar geboorte een vloek met zich mee. Ze is geboren tijdens de bloedmaan, waardoor ze een bloedkind is en bijzondere krachten bezit. Ze probeert niet op te vallen. Ze is een monster, althans zo zouden mensen haar zien als ze wisten wat ze was. Dankzij haar moeder leeft ze nog, maar voor hoelang? Priya grijpt haar enige kans om uit haar dorp te vluchten en te gaan studeren in Kuwatta, het grootste militaire fort van het land. Daar kan ze een nieuw leven beginnen en opgeleid worden om tegen de kolonisten te vechten waarmee het land in oorlog is.

‘Daarbuiten wordt men verteerd door angst voor alles wat arriveert tijdens de bloedmaan. Oerwezens, wraakgeesten en zelfs hun eigen kinderen.’ Priya heeft altijd geleerd dat bloedkinderen duivels zijn, dat de gave die ze hebben een vloek is en dat ze niet geboren horen te worden. Men is er bang voor. Priya verbergt alles en liegt over wie ze echt is. Tot ze in Kuwatta komt, waar haar krachten juist als een gave worden gezien.

Racisme, klassenverschil en onderdrukking zijn onderwerpen die Rima Orie in haar boeken verwerkt. Op de colofonpagina is een ‘trigger warning’ te lezen over bepaalde inhoud die als schokkend ervaren kan worden. Discriminatie, marteling en oorlogsgeweld onder andere. De schrijfster gebruikt realistische onderwerpen in een fantasierijke wereld, waardoor het boek een unieke sfeer heeft. ‘Je hebt me nooit gewild. Niet als dochter, maar ook niet als mens. Geef het gewoon toe.’

De schrijfster heeft een mooi taalgebruik en de beschrijvingen vervelen niet. Je wordt juist steeds nieuwsgieriger. De spanning in het verhaal helpt daar ook zeker aan mee. Doordat het een vuistdik boek is, denk je in eerste instantie dat het wel even duurt tot je klaar bent met lezen. Toch leest het verhaal goed en fijn weg. De schrijfstijl is niet alleen mooi, maar heeft ook een goede balans tussen beschrijvingen en dialogen.

‘Was het niet voldoende dat ik je bijna op de knieën dwong?’ Priya is een personage met pit en die pit schemert door heel het boek heen. Ook worden er woorden zoals Kapten, Kalebas en Mi no sabi gebruikt. Achteraan in het boek is een begrippenlijst toegevoegd zodat je precies weet wat het betekent. Het gebruik van deze woorden maakt het verhaal extra levendig. Ik was aangenaam verrast door In het vervloekte hart en zou het zo weer willen lezen.

Rima Orie, In het vervloekte hart, Uitgeverij Moon, 448 pagina's (€21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2022.