Recensie: De ups-and-downs van een detectivecarrière

De Britse Jeffrey Archer heeft sinds 1976 een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, waaronder de succesvolle Clifton-reeks. In januari verscheen Wie niet waagt, het begin van een nieuwe serie rondom rechercheur William Warwick. Met het tweede deel, In het volle zicht, wordt eens te meer duidelijk wat Archer bedoelde met de zin: ‘Dit is geen detectiveverhaal, dit is een verhaal over een detective.’

Door Mirjam Mulder

Inn Wie niet waagt waren we getuige van een in de jaren ’70 en ’80 opgroeiende William, die tegen de zin van zijn vader, een vooraanstaand strafpleiter, zijn jongensdroom om detective te worden najaagt. Aan het begin van deel twee is hij net gepromoveerd tot inspecteur bij de Londense politie. Na het opsporen van een jarenlang vermiste Rembrandt, wordt hij nu met meer respect behandeld door zijn oudere collega’s. Hij wordt overgeplaatst naar de afdeling Narcotica: aan hem de grote taak om de beruchte drugsdealer Assem Rashidi te arresteren. Hij weet een oude schoolvriend, die hij al eens eerder heeft aangehouden, zover te krijgen om een informant voor hem te worden. William en zijn team zetten een ingenieuze val op.

Zoals te verwachten van Archer, leest ook dit boek als een trein. De auteur heeft een verzorgde schrijfstijl, met een gemoedelijke Britse sfeer, die veel vergeleken wordt met Agatha Christie en Arthur Conan Doyle. ‘Tijdens zijn lunchpauze trok agent Adaja de door Jackie doorgegeven kentekens na in de landelijke database. Een paar parkeerboetes, (…) en een vrouw die was aangehouden voor het negeren van een rood verkeerslicht (…). “Stoute meid,” zei Jackie, terwijl ze nog wat azijn op haar kabeljauw sprenkelde.’

De eerste helft van het boek wordt vooral gebruikt om de draad op te pakken na de cliffhanger van het laatste boek: William en Beth verzegelen hun verloving, een oude bekende probeert daar een stokje voor te steken, en moet vervolgens in de rechtbank verschijnen. In de tweede helft wordt de spanning echter flink opgeschroefd, en zul je het boek moeilijk kunnen wegleggen.

Mocht het je vooral om de plot te doen zijn, dan kun je dit boek ook op zichzelf lezen. Wat deze boeken echter zo interessant maakt, is de ontwikkeling die William doormaakt. Waar hij in het eerste deel nog een groentje was en zich moest bewijzen, wordt hij ditmaal geconfronteerd met een gewetenszaak, waardoor hij zijn baan wel eens zou kunnen verliezen. Zodoende verschaft In het volle zicht een realistisch aandoend kijkje in de carrière van een jonge speurder, die zich vaak gevangen ziet tussen vasthouden aan zijn principes en meewerken met ‘het systeem’. Zoals zijn vader zegt: ‘Vergeet nooit dat de politie een clan is en dat sommigen je het nooit zullen vergeven dat je je tegen een van hen keerde.’

Aan het einde komen verschillende plotlijnen uit beide delen op onverwachte wijze samen, wat je doet uitkijken naar het volgende avontuur van William en zijn vrienden.

Jeffrey Archer, William Warwick 2. In het volle zicht, vertaling: Joost van der Meer, Uitgeverij HarperCollins, 320 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2022.