Recensie: De prins in de gouden kooi

Opgroeien in paleizen, trouwen in een kasteel, baden in weelde en luxe: het klinkt als een geweldig sprookje. Dat sommige sprookjes echter een duistere keerzijde kennen en geluk hierbij niet vanzelfsprekend is, heeft de Britse Prins Harry aan den lijve ondervonden. En nu heeft hij zijn volledige verhaal voor het eerst op papier gezet.

Door Marcel Vormeer

Over het Britse koningshuis zijn al zeker duizenden artikelen geschreven. Of deze echter allemaal de waarheid vertellen, valt te bezien, aangezien de Britse roddelbladen jarenlang een grote hand hebben gehad in de verspreiding ervan. Als gevolg hiervan zijn feit en fictie meer dan eens door elkaar gaan lopen. Nu heeft Prins Harry in Reserve zijn kant van het verhaal op papier gezet. Een eerlijke en oprecht klinkende kant, die geen munt slaat uit schande en sensatie, zoals de tabloids dat doen. Het vormt een unieke, haast intieme inkijk in het vaak bizarre leven als onderdeel van de Britse koninklijke familie.

Harry neemt ons mee naar zijn jeugd, waarin hij al snel leert dat het koningshuis boven alles gaat.

Deze autobiografie gaat verder dan de veelbesproken tv-interviews en de Netflix-docuserie Harry & Meghan. Zo neemt Harry ons mee naar zijn jeugd, waarin hij al snel leert dat het koningshuis boven alles gaat. Als gevolg daarvan komen emoties automatisch op een lagere plaats. Als hij dan zijn moeder Prinses Diana verliest, is er weinig ruimte om gezamenlijk de rouw te verwerken en staat de elfjarige Harry er voornamelijk alleen voor.

Ook de relatie met vader en broer is vaak stroef: ‘Ik heb er nooit aan getwijfeld hoezeer het pa speet dat ik tot die Shakespeare-loze horde behoorde. En ik probeerde daar verandering in te brengen. Ik sloeg Hamlet open. Hmm, een eenzame prins, in beslag genomen door een dode ouder, moet toezien hoe de overgebleven ouder verliefd wordt op degene die de macht overnam van de dode ouder… Ik sloeg het boek dicht. Nee, bedankt.’

In de jaren die volgen wordt het niet gemakkelijker voor Harry. Met de tabloids op zijn hielen verschijnt elke misstap uitvergroot op de voorpagina’s. Als zijn academische resultaten achterblijven bij die van broer William is hij Prins Domkop, en als hij namens het koninklijk huis een werkbezoek brengt aan een afkickkliniek is hij schijnbaar drugsverslaafd. Op zijn verzoeken aan het paleis om verhalen aan te vechten, is het antwoord altijd nee.

Om aan alle hectiek te ontkomen, gaat Harry het leger in. Hier vindt hij de privacy en kameraadschap waar hij zo hard naar op zoek was. Zijn beide uitzendingen naar oorlogsgebied worden echter voortijdig afgebroken wanneer tabloids over zijn aanwezigheid berichten en zijn veiligheid op het spel staat. Bij thuiskomst blijken de paparazzi vervolgens onverminderd door te gaan met het printen van onwaarheden, en wordt zijn aversie tegen de pers groter en groter.

Als de tabloids lucht krijgen van deze frictie, barst te bom.

Juist als hij op het punt staat de moed te verliezen, vindt hij geluk en liefde in Meghan. De stijve Britse koninklijken hebben echter hun reserveringen bij de vrolijke Amerikaanse actrice, en als de tabloids lucht krijgen van deze frictie, barst te bom. Het stel krijgt een stortvloed van schandaalberichten over zich heen die zijn weerga niet kent. Harry is echter slechts de reserve in de lijn der troonopvolging, dus is het beter dat hij en Meghan de schuld op zich nemen. Anders zou het wel eens slechte pers voor de troonopvolgers kunnen betekenen. Zodoende wordt Harry de mond gesnoerd en moet hij jaren lijdzaam toezien hoe zijn vrouw publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld.

Reserve leest op sommige stukken als een avonturenroman, dan weer als een psychologische openbaring en dan weer als een realityshow met intriges in het paleis, en maniakale paparazzi om elke hoek. Het komt allemaal echter vloeiend samen in één geheel, een schitterend, kwetsbaar en openhartig verhaal van een jongen die zijn geluk probeert te vinden binnen de grenzen van een koninklijke gevangenis van interne belangen en externe schijn. Je hoeft geen royalty-liefhebber te zijn om hier urenlang in meegesleept te worden. Het schrijven zal voor Harry geen gemakkelijke opgave zijn geweest, dus wij slaan het boek dan ook dicht met een diepe buiging voor de dappere prins.

Prins Harry, Reserve, Uitgeverij Hollands Diep, 527 pagina’s (€ 29,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2023.