Recensie: Aanhaken bij de hobby die allang niet meer voor ouderen alleen is

Haken en breien is hip. En in de coronatijd heeft het veel mensen een nuttige tijdinvulling gegeven. Man of vrouw, er worden heel wat garen verwerkt tot de meest prachtige werken. Ook bekende Nederlanders doen een duit in het zakje met hun eigen haakboek, zoals Bobbi Eden en Karin Bloemen. Zo zie je maar: dat stoffige imago is verleden tijd!

Door Sabrina de Wit

Ooit toen ik nog jong was heb ik wel eens met mijn oma gebreid en gehaakt. En ik denk met mij vele anderen. Weer anderen moesten op school bijvoorbeeld een sjaal breien. Maar wat ik nog goed weet, is hoe vaak die projecten niet echt aansloten bij wat ik mooi vond. Jarenlang heb ik deze hobby dan ook links laten liggen. Mijn interesses gingen uit naar andere zaken. Zelfs toen ik zelf kinderen kreeg, borrelde er nog niks. Tot een paar jaar geleden. Ik zag een patroon van een schildpad en dacht: die vind ik leuk. En deze heb ik dan ook gemaakt. Het lukte en daar was ik blij mee. Nu heb ik deze hobby omarmt en probeer elke week met een paar meiden van mijn leeftijd bij elkaar te komen om te haken of te breien, maar vooral ook om gezellig met elkaar te kletsen over het leven en wat we als werkende vrouwen met een gezin en alles eromheen meemaken, en dit terwijl de pennen gewoon doorgaan.

Lijkt deze hobby jou ook wel wat, of heb je nieuwe inspiratie nodig? Ik bespreek twee recente handwerkboeken met een heel andere aanpak.

Amigurumi voor beginners van Mariska Vos-Bolman

Dit boek is prachtig om mee te beginnen. Hierin staan zestien patronen van amigurumi-knuffels. Amigurumi is Japans voor het haken of breien van gevulde knuffels. Mariska heeft naast dit boek ook een website genaamd DIY Fluffies, waarop ook filmpjes staan met extra uitleg over bijvoorbeeld het samenhaken van twee poten, maar ook met tips over het haken met harig garen. Maar dat is bij de patronen uit dit boek niet nodig. De pret begint al bij het openen van het boek, waar je overzicht ziet van de verschillende beestjes, met ieder een eigen persoonlijkheid. Welke past er bij je en spreekt je aan? In mijn geval is het Bonzo de gorilla, die drummer is. Op zijn borstkast slaat hij de maat. Dan volgt een lijstje met de benodigdheden. Handig om mee te nemen naar de wolwinkel! Vervolgens kan het echte werk beginnen. Bij Bonzo de gorilla wordt aangegeven dat hij iets moeilijker is en wat je ervoor moet kunnen. Dit maakt meteen duidelijk of het iets voor je is, of dat je beter met een andere kan beginnen. In het boek staan duidelijke foto’s, die je op weg helpen. Met deze foto’s plus uitleg moet het wel lukken. En hoewel ik nog niet klaar ben, ben ik er zeker van dat mijn Bonzo gaat slagen, al zie ik altijd op tegen het in elkaar zetten van de verschillende onderdelen.

Mariska Vos-Bolman, Amigurumi voor beginners. 16 eenvoudige amigurimiknuffels om zelf te haken, Uitgeverij Pelckmans, 124 pagina’s (€ 20,00)

Knit. Sleep. Repeat. van Dendennis & Mr. Knitbear

Deze mannen zijn echt te leuk. Ik heb ze een weekend meegemaakt, toen ze een Haakextravaganza hielden: een weekend met Nederlanders en Belgen waarbij je workshops kunt volgen en met elkaar kunt haken en breien. Samen hebben ze al diverse boeken uitgegeven, en elke donderdag gaan ze live op Facebook onder de noemer Happily Knitting. Ze hebben passie en pret, en dat komt ook in dit boek naar voren. Er zitten meer dan twintig breipatronen in die vooral leuk zijn voor in de slaapkamer, zoals kussens, sokken en, wat niet mag ontbreken, een slaapmuts. In hun boek zit voorin een uitgebreid deel met uitleg over de verschillende breitechnieken. De mannen zijn ook op YouTube te vinden met hun eigen uitlegfilmpjes. Maar mocht het echt niet lukken, dan kun je altijd de Facebookgroep aanroepen, daarin helpen fans elkaar graag op weg. In het boek wordt per patroon aangegeven wat de moeilijkheidsgraad is. Het kussen Nature gaat op mijn verlanglijst om nog te maken. Want net als bij boekenlezen is er altijd weer een nieuw project dat je nog wilt maken, maar dat even in de wacht moet, omdat je nog drie projecten hebt lopen. Met hobby’s als haken en lezen verveel je je dus nooit!

Dendennis & Mr. Knitbear, Knit. Sleep. Repeat., Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 144 pagina’s (€ 20,00)

Benieuwd geworden? Bestel deze boeken bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.