Recensie: De start van het eeuwige leven

Trendwatcher Steven van Belleghem schrijft, na een groot aantal managementboeken, zijn fictiedebuut Eternal. Een verhaal dat zich afspeelt over ruim twintig jaar, wanneer we zelfrijdende auto’s hebben, virtuele butlers die het dagelijks leven makkelijker maken en we naast COVID-19 ook COVID-20, -21 en -22 hebben overleefd.

Door Tanja Wilming

Het boek, ‘nu fictie, maar binnen goed twintig jaar zou dat weleens de wereld kunnen zijn waarin we echt leven’ speelt zich af in 2041. ‘De evolutie van de technologie speelt een grote rol in het verhaal’. Zo start in dit jaar de vierde digitale fase. De eerste digitale fase begon in 1990, toen het internet net bestond en we kennismaakten met websites, en de tweede digitale fase startte met de opkomst van sociale media en smartphones. Maar vanaf 2025 maakt hightechbedrijf X-COM ‘Artificiële Intelligentie voor iedereen’; zo ontstaat het derde digitale tijdperk. Maar met Eternal, een software die het eeuwige leven belooft, zitten we wederom in een nieuw fase, aldus CEO van X-COM Chris Bowman. Ook slimme gebouwen, drones, delivery robots en gigantische warmte- en geurprojectie zijn niet meer weg te denken.

Het verhaal start op de dag van de presentatie van Eternal. Vlak ervoor maakt een zelfrijdende auto een onverklaarbare bocht naar links en rijdt hij het water in. Een dringende audioboodschap van de passagier blijkt geblokkeerd te zijn. Romy Bell, collega van de passagier en projectleider bij X-COM, besluit in een reflex op de vlucht te slaan. Van Belleghem neemt ons mee in de opeenvolgende dagen en laat ons zien welk deprimerend toekomstbeeld we mogelijk tegemoet gaan.

De auteur, die zijn toeschouwer in zijn managementboeken en lezingen altijd meeneemt naar de nabije toekomst, doet dat in zijn thrillerdebuut eigenlijk ook weer. En dat maakt het verhaal interessant. Want twintig jaar geleden konden we niet geloven dat onze smartphone onze ‘derde hand’ zou worden en zo is het ook bijna niet voor te stellen dat we over weer twintig jaar misschien wel het eeuwige leven kunnen krijgen via software. Maar juist deze elementen maken dat je doorleest. Want hoe gaat onze toekomst eruitzien? Dat er dan af en toe net te veel toevalligheden in het plot zitten en sommige dialogen niet altijd realistisch zijn, is minder storend. Want hoe interessant is het om te lezen dat er misschien wel technologie ontwikkeld wordt die bacteriën, virussen of problemen met organen in het lichaam al herkent voor je er ziek van wordt? Wat als het eeuwige leven bestaat?
Een fictiedebuut dat je tot nadenken aanzet, waarvan je eigenlijk hoopt dat het verhaal geen werkelijkheid wordt.

Steven van Belleghem, Eternal, Uitgeverij Manteau, 320 pagina’s (€ 22,50)