Recensie: Liefdevol verhaal over vriendschap en verraad

Middelkind Maggie voelt zich ongezien, maar wil wel een held zijn! En dan ontmoet zij Una, een dwalersmeisje. Maar dwalers zijn vies en verachtelijk. Daar loop je met een grote boog omheen, is Maggie met de paplepel ingegoten. Middelkind is het eerste kinderboek van de Engelse schrijfster Kirsty Applebaum.

Door Aefke ten Hagen

De hoofdpersoon Maggie, een middelkind, probeert een held te worden door het dwalersmeisje Una te vangen. Una heeft hulp nodig en Maggie wil haar vertrouwen winnen. Maggie wil respect krijgen. Iets waar ze altijd al naar heeft gesnakt. Ze voelt zich als middelkind ongehoord en ongezien, want alleen de oudste kinderen worden op handen gedragen. Zij mogen alles en moeten niets. Want als ze veertien zijn gaan ze voor altijd weg naar een kamp. Daar leren ze vechten in de Stille Oorlog. Maggie wil ook een held zijn. En daar heeft ze Una voor nodig.

‘Ik plukte aan het gras. “Herinner je je veel van haar?” Una haalde haar schouders weer op. “Niet meer hoe ze eruitzag of hoe haar stem klonk, of zo. Ze is een soort schim, ze pakt me op, zet me neer. Ze heeft een keer een vos bij me weggejaagd – ik geloof dat ik me dat herinner. Of misschien heeft opa het me verteld. Nou ja,” ze glimlachte zwakjes, “het is goed. We zijn oké, mijn vader en ik. We redden ons wel. Vooral nu jij ons helpt.’ Het is heel mooi om te zien en te lezen hoe Maggie een ontwikkeling doormaakt gedurende het verhaal. De slotscène van Una en Maggie zal elke lezer kippenvel bezorgen.

Middelkind is een boek voor tienplussers. Voor volwassenen is het echter ook een zeer vermakelijk boek om te lezen en jonge, fanatieke lezertjes kunnen dit boek ook prima aan. Door jongere kinderen zal het verhaal waarschijnlijk wel wat spannender worden ervaren dan door oudere lezers. Het verhaal is heel prettig en zorgvuldig geschreven. Het staat boordevol mooie en ontroerende zinnen. Daar heeft Applebaum duidelijk tijd aan besteed. Het is bijzonder om te weten dat dit haar eerste jeugdboek is; het verhaal sluit echt goed aan bij de beleving van een tienjarige. Het omvat verschillende thema´s die een schoolkind bezighouden: vriendschap, competitie en helden.

Middelkind is een spannend en aangrijpend verhaal. Het gaat over zelfvertrouwen en weerbaarheid. Over vriendschap en je gehoord en gezien voelen. Het boek kan ook een mooi middel zijn om met kinderen in gesprek te gaan over vriendschap en ergens bij willen horen. De korte hoofdstukken zijn ook erg verslavend. ‘Vooruit. Nog één hoofdstukje dan…’ Een prachtig cadeau voor onder de kerstboom.

Kirsty Applebaum, Middelkind, vertaling: Annelies Jorna, Uitgeverij Ploegsma, 248 pagina’s (€ 16,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2021.