Interview Marte Jongbloed

‘Als ik weet dat ik lang met een onderwerp bezig ben, vind ik het prettig als het iets is wat mij echt fascineert,’ vertelt kinderboekenschrijfster Marte Jongbloed. Hekserij bleek een schot in de roos, want ze rolde tijdens het onderzoek voor haar nieuwe boek Hazels pentakel van de ene in de andere verbazing.

In het boek woont hoofdpersoon Hazel bij haar oom, omdat haar ouders zijn overleden bij een auto-ongeluk. Ze was zelf ook bij het ongeval betrokken, waar zij geheugenverlies aan heeft overgehouden. Ze herinnert zich niets meer van voor het ongeluk. Langzaam verslechtert haar thuissituatie, omdat haar oom zich steeds agressiever gedraagt. Op een avond is ze zo bang dat ze het huis uitrent. Ze wordt opgevangen door een groep mensen die hekserij beoefenen en Hazel wordt ingewijd in een wereld vol magische gebruiken, maar ook daar blijken mensen het op haar gemunt te hebben.

De research voor Hazels pentakel begon op traditionele wijze met het lezen van boeken en het opzoeken van informatie op internet. ‘Eigenlijk was ik op dat moment al ontzettend verbaasd hoeveel er over het onderwerp te vinden was. Ik dacht dat hekserij een kleine, maar interessante niche was. Ik kwam er al snel achter dat het een van de snelst groeiende spirituele stromingen in de westerse wereld is.’ Dat hekserij leeft, bleek ook dichter bij huis. ‘Verschillende mensen klampten mij aan, toen ze hoorde dat ik aan dit boek werkte: “Ik wil niet dat je het aan anderen vertelt, maar ik ben er ook één.” Deze reactie kreeg ik wel van vier of vijf mensen uit mijn nabije omgeving. Op een gegeven moment zei ik tegen mijn gezin: “Volgens mij woont er in elke straat wel een heks.”’
Het bleef niet bij informatie die anderen hadden vergaard, want via Facebook kwam de schrijfster terecht in een zogenaamde coven, een groep mensen die samen meer leert over hekserij. ‘We hebben bijvoorbeeld de jaarfeesten onderzocht en ons verdiept in de maan, kruiden en stenen. Nu zit ik in een studiegroep van heel vrije heksen. Niemand is er nog overtuigd in hoeverre hij of zij een heks is. Sommigen geloven in dingen waar ik veel te nuchter voor ben. Ik ben dan toch meer de onderzoekende schrijfster.’

De tweede verbazing was dat de beeldvorming rond hekserij erg gekleurd is. Een feit waarnaar de heksen in Hazels pentakel soms gekscherend verwijzen. ‘Er kleeft iets negatiefs aan het woord. Veel mensen denken gelijk aan een vliegende vrouw op een bezemsteel, terwijl heksen het zelf vaak gebruiken als geuzennaam. De term wordt vaak bewust gekozen als reactie op de negatieve ideeën die zijn ontstaan vanuit het vroege christendom. Ik ben geschrokken van die agressie en dat veroordelende karakter, vaak zonder dat mensen weten waar het echt over gaat.’
Tijdens haar onderzoek kreeg ze vaker te maken met de negatieve kant van hekserij. Zo kwam ze terecht op een Amerikaanse site over zwarte magie. ‘Daar kun je spreuken kopen voor een aanzienlijk bedrag. Ze sturen je dan ook ingrediënten op, zodat je alles kunt uitvoeren. Stel, je hebt een sollicitatiegesprek en je hebt een concurrent, hoe kun je diegene uitschakelen? Of je koopt een spreuk om iemand te binden, bijvoorbeeld je ex, zodat hij nooit meer aan een nieuwe vrouw komt. Zo negatief! En er wordt grof geld mee verdiend. Ik wist niet dat het bestond, maar ik kon dit gegeven natuurlijk heel goed gebruiken in mijn boek!’
Toch richt Jongbloed zich zowel in het boek als in de dagelijkse praktijk vooral op de positieve elementen die ze heeft opgestoken van haar heksenstudie. ‘De aspecten die met mindfulness te maken hebben, spreken mij het meest aan. Ik zie hekserij dus vooral als een levenswijsheid. Dat kan in kleine dingen zitten, zoals bewust bezig zijn met je energie. Ik geloof dat tieners die het boek lezen daar ook veel aan hebben, want zij ervaren ook steeds meer stress.’

De volgende stap was om al deze opgedane wijsheid te verweven door het verhaal. Jongbloed vertelt dat ze daarbij heeft gezondigd tegen een van haar eigen regels. ‘Ik hou helemaal niet van boeken waarin al te duidelijk de kennis van de auteur naar voren komt, maar ik vond dat ik in dit verhaal dingen moest uitleggen. Het was daarbij handig dat Hazel door haar geheugenverlies in het begin van het boek zo weinig weet. Ik kon daardoor de basis van magie uitleggen, maar er is natuurlijk veel meer over te vertellen! Daarom heb ik een Book of Shadows geschreven, dat gratis kan worden gedownload, en via het Instagram- en Facebookaccount van de Heksenspiegeltrilogie deel ik regelmatig heksenweetjes.’
Die kennis komt goed van pas in de volgende delen die gaan verschijnen, want het was al snel duidelijk dat het niet bij dit ene boek zou blijven. ‘In principe kun je nog tien boeken over hekserij schrijven, maar over Hazel worden het er drie.’

Foto: Robert Jan Duyverman

Boekgegevens

Marte Jongbloed, Heksenspiegel 1 – Hazels pentakel, Uitgeverij Luiting-Sijthoff, 224 pagina’s (€ 15,00)

Dit interview verscheen eerder in de Boekenkrant juni 2018.

Berichten gemaakt 5308

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven