Het debuut van Gerretzen, Bloedbruiloft, is verschenen bij de Belgische uitgever Manteau. Diverse Nederlandse uitgevers hielden de boot af. ‘Blijkbaar pas ik niet in het stramien van de vrouwelijke thrillerschrijver. Wellicht zijn de uitgevers geneigd vast te houden aan succesformules,’ aldus de schrijfster vanuit haar dorpje in de Spaanse Extremadura. Haar boek speelt ook op het zuidelijke platteland van Spanje. Maar ook een beetje in Berlijn. Haar hoofdpersoon is de Berlijnse ex-commissaris Wolfgang. Samen met Esteban, een bevriende eigenaar van een Spaanse restaurant, trekt hij naar de Extremadura om de moord op te lossen in het geboortedorp van Esteban. Daar krijgt Wolfgang te maken met een autoritaire officier van de Guardia Civil, fraude met Iberische hammen en vetes, die soms nog stammen uit de tijd van de burgeroorlog en de dictator Franco.
Een huisje bij Almeria
Gerretzen is pas na een lange carrière bij het UWV tot de ontdekking gekomen dat zij schrijfster wil worden. ‘Ik heb altijd van taal en schrijven gehouden,’ verklaart ze. In haar tijd als ambtenaar genoot ze het meest van het schrijven van nota’s, alhoewel ‘je jezelf in zo’n notitie niet altijd zo kunt uitleven als je zou willen’. ‘Ik ben geen prater maar een luisteraar en een observator die het geluk heeft taal en schrijven lief te hebben.’ Vooral Berlijn en het Spaanse land trekken haar aan. ‘Mijn partner heeft een paar jaar in Berlijn gewoond en gestudeerd en toen we elkaar ontmoetten had hij een huisje bij Almeria. Ik heb vrolijk aangehaakt en beide locaties bevallen uitstekend.’ Inmiddels is het huisje verruild voor een woning in een dorp op het platteland. ‘Geen vrijstaand huis buiten, maar gewoon in een rijtje in een gewone straat waar de buurvrouwen ’s ochtends hun straatje vegen en schrobben en daarna hun kwaaltjes en die van de familie doornemen in de winkel op de hoek.’
Het gewone leven
De inspiratie voor haar boek heeft Gerretzen gevonden in het gewone leven. ‘De worsteling van mensen om zich in het dagelijks leven staande te houden met behoud van hun waardigheid en moraliteit. Een worsteling die je zo maar kunt verliezen.’ Die inspiratie is ook gekomen van de vele boeken die ze leest. Elizabeth George is een groot voorbeeld, net als John Le Carré. ‘Maar het begon allemaal met Agatha Christie, toen ik dertien was. Ik heb al haar boeken kapot gelezen en kon nooit uitvogelen wie het gedaan had en waarom. Dat wilde ik ook. Waarom? Misschien heb je als thrillerschrijver een bepaald soort geest nodig, bestaat er een thrillergen. Een aberratie in de menselijke evolutie.’
Ellen Gerretzen, Bloedbruiloft, Uitgeverij Manteau, ISBN 978 90 223 2541 4 (€ 19,95)