Amy Dudley woont met haar echtgenoot, toptennisser Steven Dudley, en hun dertienjarige zoon Tim in een groot huis op het platteland. Steven maakt na een langslepende blessure zijn comeback op Wimbledon, maar net voordat hij aan zijn eerste ronde-partij kan beginnen, dringen twee gewapende overvallers zijn huis binnen en gijzelen zijn gezin. De overvallers hebben geld ingezet op de wedstrijd die Steven gaat spelen tegen een onervaren debutant en willen dat hij de eerste twee sets verliest, om daarna de partij alsnog naar zich toe te trekken.
Door Istvan Kops
Elvin Post won in 2004 met zijn debuut Groene vrijdag meteen de Gouden Strop, de belangrijkste prijs voor het Nederlandstalige spannende boek. Zijn werk is sindsdien vertaald in meerdere landen en van meerdere van zijn boeken zijn inmiddels de filmrechten verkocht. Eerder dit jaar verscheen zijn eerste jeugdthriller en nu is er alweer de nieuwe thriller Breekpunt.
Wat is jouw band met Wimbledon?
‘Ik heb tijdens mijn jeugd veel naar het toernooi op tv gekeken. Ik vond de hele atmosfeer rondom dat toernooi geweldig. Vooral het psychologische aspect van het tennis op zo’n groot toernooi vond ik fascinerend. Ik was altijd benieuwd hoe spelers in een favorietenrol met de druk van een eerste ronde-partij omgaan. Raemon Sluiter (oud-tennisser, red.) gaf me tijdens het schrijven van Breekpunt veel nuttige informatie. Ik vroeg hem onder andere wat er zo specifiek is aan Wimbledon waar de gemiddelde kijker geen weet van heeft. Een van de dingen die hij me vertelde, was dat je als speler ook bij het inspelen op een bijbaan waar geen publiek aanwezig is, volledig in het wit moet zijn gekleed. Dat soort details wilde ik graag in het verhaal verwerken.’
Hoe ben je op het verhaal van matchfixing terechtgekomen?
‘Het idee begon met het gewelddadige incident waarmee voetballer Eran Zahavi en zijn vrouw te maken kregen. Zahavi was net met de spelersbus van PSV bij het stadion van Willem II aangekomen, toen twee mannen zijn huis overvielen en zijn vrouw en kind gijzelden. Zijn vrouw moest hem vervolgens bellen, zodat hij de overvallers kon vertellen waar de buit lag. Dat leek me een goed uitgangspunt voor een spannend boek. Aan de ene kant heb je de tennisser op de tennisbaan die met de enorme druk om moet gaan en de juiste uitslag neer moet zetten, en aan de andere kant zijn gezin dat met twee onberekenbare overvallers te maken heeft.’
De twee schurken Clinton en Spike zijn personen die heel verschillend met allerlei onverwachte situaties omgaan. Was dat een bewuste keuze?
‘De dynamiek tussen die twee is voor het verhaal heel belangrijk. Het had anders gemakkelijk een standaard overvalverhaal kunnen worden. Ik wilde dat de conflicten in het verhaal zich op meerdere niveaus zouden afspelen. Het moest niet alleen een conflict tussen de goeden en de slechten zijn, maar ook tussen de slechten onderling. Er is zelden sprake van een zwart-witsituatie. Mensen kunnen verschillende redenen hebben om slechte dingen te doen en ik vind het een uitdaging om alle personages zo geloofwaardig mogelijk neer te zetten. Het is leuk om een vette bad guy neer te zetten, maar het moeten geen eendimensionale figuren blijven. Zowel voor de good guys als voor de bad guys moet er iets op het spel staan.’
Wat vind je het leukste aan het schrijven van thrillers?
‘Mijn boeken staan in de boekwinkel meestal bij de thrillers, maar ik heb nooit alleen maar thrillers willen schrijven. De boeken die ik schrijf, zie ik eerder als spannende romans waarin allerlei conflicten voorkomen. Ik ben ooit vanuit een gevoel van romantiek gaan schrijven, omdat ik me echt wilde verliezen in een verhaal. Ik hoop dat mijn lezers dat óók doen. Toen ik eenmaal bezig was met mijn eerste boek, kwam ik erachter dat schrijven hard werken is en dat de woorden niet altijd vanzelf komen. Ik heb dan ook net als elke schrijver mijn onzekere momenten. Toen ik een keer Stephen King interviewde, kwam ik erachter dat zelfs deze superproductieve schrijver regelmatig zijn momenten van twijfel kent.’
Een groot deel van je boeken speelt zich buiten Nederland af. Is die afstand van belang voor jou?
‘Ik vind die afstand wel prettig, omdat ik me anders te veel zou verliezen in het beschrijven van de omgeving. Ik leun liever op mijn fantasie, omdat ik dan meer creatieve vrijheid heb als schrijver. Je kunt in een vreemde omgeving wat meer spelen met de geografie van een verhaal en meer voor jezelf invullen. Ik vind vooral Roger Ellory daarin heel sterk. Ik heb hem eens gevraagd hoe hij in zijn boek Een volmaakte vendetta zo goed de sfeer van New Orleans wist te vangen. Hij zei dat hij er nog nooit was geweest. Hij had het puur op zijn voorstellingsvermogen gedaan en dat op papier gezet. Dat is voor mij de kracht van goed schrijverschap.’
Elvin Post, Breekpunt, Uitgeverij Ambo|Anthos, 328 pagina’s (€ 21,99)
Dit interview verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2022.
Benieuwd geworden? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.