Interview Anna van den Breemer: Kun je je ontworstelen aan je jeugd? 

Gaby, patissier van beroep, lijkt een perfect leven te hebben. Ze runt een succesvol bedrijf, is een graag geziene gast op tv, doet het goed op sociale media en heeft een gelukkig gezin. Haar leven wordt echter overhoop gegooid als een tienermeisje in de bossen rondom Zeist vermist raakt. De verdwijning doet haar denken aan een gruwelijke moord uit haar jeugd, waarvoor haar broer destijds is gearresteerd. Gaby wordt geconfronteerd met een duister geheim dat ze koste wat kost voor de buitenwereld verborgen probeert te houden.  

Door Istvan Kops 

Anna van den Breemer is journalist voor de Volkskrant en publiceerde drie non-fictieboeken. Het perfecte zusje is haar debuut als thrillerschrijver. Een perfect moment om haar wat vragen te stellen. 

Het perfecte zusje is je eerste fictieboek. Wilde je al langer een thriller schrijven? 

Anna van den Breemer c Mark Uyl

‘Mijn moeder is een echte thrillerlezer en las veel schrijvers als Agatha Christie en Nicci French. Ik denk dat ik haar liefde voor spannende boeken heb overgenomen. Het was een lang gekoesterde droom om zelf een spannend boek te schrijven, maar het duurde wel even voordat ik het aandurfde om er aan te beginnen. Ik moest uit het niets iets creëren, terwijl dat bij non-fictie heel anders ligt. In de boeken die ik tot dan toe had geschreven kon ik mij baseren op research en de deskundigheid van anderen, maar hier moest ik geheel vertrouwen op mijn eigen fantasie.’ 

Op je website staat dat je als journalist schrijft over ouderschap, opvoeden, de balans tussen werk en privé, carrière, emancipatie en zelfontwikkeling. Komt dat ook terug in Het perfecte zusje? 

‘Ik denk dat het zaken zijn waar iedere jonge vrouw en moeder wel eens tegenaan loopt. Je hebt verschillende rollen die je moet spelen. Je wilt succesvol zijn op je werk, maar daarnaast zijn er verwachtingen waar een moeder mee te maken heeft. Mensen vinden het oké dat je professionele ambities hebt, maar verwachten ook van je dat je als vrouw een zorgzame kant hebt en altijd voor je kinderen klaar staat. Ik denk dat veel werkende moeders af en toe te maken hebben met een schuldgevoel, en dat geldt ook voor Gaby.’ 

Gaby is een vrouw met een duistere geschiedenis die ze aan niemand toevertrouwt. Waarom is zij dan toch het perfecte zusje? 

‘Het gaat over het idee dat ze heeft van wie ze moet zijn. Ze heeft veel meegemaakt in haar jeugd en heeft dat allemaal achter zich willen laten. Een vraag die ik in het boek wilde stellen, is of je je kunt ontworstelen aan je jeugd en je verleden. Dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn en Gaby heeft er dan ook veel moeite mee om het perfecte imago dat ze om zichzelf heen heeft gebouwd in stand te houden. Door de vermissingszaak die het land in zijn greep houdt, ziet ze hoe dat imago steeds verder afbrokkelt en moet ze steeds meer met haar duistere verleden zien te dealen.’ 

Gaby heeft haar perfecte imago deels te danken aan de (sociale) media, maar die zorgen er ook voor dat ze door het slijk wordt gehaald en voor een tv-show wordt gecanceld. Hoe denk jij zelf over de macht van de media en maak je je daar wel eens zorgen over?  

‘Het gaat tegenwoordig allemaal in een heel hoog tempo. Je kunt heel snel roem vergaren en een populair nieuw gezicht worden, maar er is ook steeds meer een afrekencultuur in de social media ontstaan. Als je ergens een foutje maakt, wordt dat meteen uitvergroot. Het maakt je erg kwetsbaar als bekend persoon. Ook “guilt by association” speelt vaak een kwalijke rol. Als je je niet ergens duidelijk tegen uitspreekt, dan word je meteen in een bepaald kamp geduwd.’ 

Wist je van tevoren al hoe het verhaal af zou lopen? 

Ik had van tevoren het verhaal en het einde al wel in mijn hoofd, maar de meeste details ontstonden pas tijdens het schrijven. Het moest gaan over een vrouwelijk hoofdpersonage in een sprookjesachtig Deventer die de perfecte wereld voor zichzelf heeft gecreëerd, maar te maken krijgt met een duistere gebeurtenis die zich in haar jeugd heeft voorgedaan. Daarnaast was ik gefascineerd door hoe een vermissingszaak een heel land in zijn greep kan houden en hoe je je als jonge vrouw daarbij voelt. Vrouwen moeten sowieso altijd op hun hoede zijn als ze alleen buiten zijn; een vrouw voelt zich nooit helemaal veilig.’ 

Je schrijft in Het perfecte zusje met veel liefde en detail over Deventer. Hoe belangrijk is die plek voor jou? 

‘Deventer is alles voor me. Ik ben hier in 2015 vanwege de liefde komen wonen. Mijn man heeft me kennis laten maken met alle prachtige straatjes en pleinen in de stad. Ik kende de stad voordien amper, maar langzaamaan ben ik er helemaal verliefd op geworden. Ze is heel pittoresk en heeft een sprookjesachtige uitstraling. Ook cultureel is hier van alles te beleven en er is natuurlijk het jaarlijkse Dickens Festijn. Deventer leent zich daardoor perfect als setting voor een boek.’  

Anna van den Breemer, Het perfecte zusje, Uitgeverij Prometheus, 279 pagina’s (€ 20,99) 

Dit interview verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart.

Benieuwd geworden? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.

Berichten gemaakt 5317

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven