‘Het succes van De Millennium Trilogie liet in eerste instantie op zich wachten. De eerste twee delen – Mannen die vrouwen haten en De vrouw die met vuur speelde – deden het niet geweldig,’ vertelt Joska de Kruijf van Uitgeverij Signatuur. ‘We kregen wel opvallend veel lezersreacties, veel meer dan gebruikelijk. Aan de vooravond van de verschijning van Gerechtigheid, het derde deel, dachten we: er moet een groter publiek voor zijn, wat overigens ook in de buitenlanden was bewezen.’
De uitgever koos voor een restyling. Nadruk kwam te liggen op de serie, de trilogie. Waarbij de gedachte was: wie het eerste deel leest, die raakt verslaafd en hunkert naar meer. ‘Elk deel van de trilogie had in beginsel een eigen omslag. We legden ze naast elkaar en kozen voor het omslag van deel drie, Gerechtigheid. De ogen op het omslag werden nu ook het gezicht van de eerste twee boeken. De drempel naar het eerste boek vlakten we af door de prijs te verlagen tot tien euro. Toen zagen de boekhandels het ook zitten. De Millennium Trilogie kreeg zichtbaarheid. Lezers begonnen het elkaar aan te raden, wij ondersteunden het met nieuwtjes en feiten. Journalistiek waren de boeken interessant. Stieg Larsson was zelf journalist en nog voor de publicatie in Zweden overleden. Het voedde de hype, net zoals het hele drama rond de erfenis. Je zag mensen met het boek op terrassen, je hoorde er over praten op straat. Het kwam onder meer bij NOVA en de NOS, in Sigmund, de strip van de Volkskrant, en haalde Het Aanzien Van 2009.’
Het succes van De Millennium Trilogie is nog niet ten einde. Van elk deel verschijnt de film in bioscoop en op televisie, komt een DVD en een luisterboek. ‘We zijn ervan overtuigd dat we naar de drie miljoen verkochte exemplaren kunnen klimmen. De basis van het succes blijft: EEN GOED BOEK.’