Film by the Sea: het samengaan van woord en beeld

Tot en met 18 september staat Vlissingen weer in het teken van Film by the Sea. Dit bijzondere festival richt zich niet alleen op film, maar ook op literatuur. Zo wordt er op 16 september de Parel uitgereikt: de publieksprijs voor de beste boekverfilming.

Film By the Sea is anders dan andere filmfestivals in Europa, en dat komt niet alleen door de bijzondere locatie aan de kust. Het festijn onderscheidt zich door zich op films én boeken te richten.
Als bezoeker kun je films en documentaires bekijken, en lezingen, concerten en feesten bijwonen. Daarbij zullen talloze acteurs, schrijvers en regisseurs hun opwachting maken. Tijdens het festival worden daarnaast competities georganiseerd en awards uitgereikt.
Leo Hannewijk, directeur van Film by the Sea, vertelt dat de voorbereidingen van het festival nog in volle gang zijn. ‘We zijn nog druk bezig met het uitnodigen van gasten, met name de regisseurs van de dertien competitiefilms voor de Award Ceremony op vrijdag 16 september. Daar wordt de Dioraphte Award uitgereikt door voorzitter van de vakjury Adriaan van Dis aan de maker van de beste nieuwe boekverfilming.’

De boekverfilming speelt een belangrijke rol bij verschillende evenementen tijdens het festival. Zo geeft de Franse filmmaker en schrijver Philippe Claudel een lezing over de (on)mogelijkheid van boekverfilmingen. Ook is er de Film- en Literatuurcompetitie, waarbij een vakjury bepaalt welke van de twaalf meedingende boekverfilmingen naar huis gaat met de Film- en Literatuuraward. Maar er is nog een bijzondere prijs: de Parel voor de beste boekverfilming. De Parel, een initiatief van de CPNB, is een publieksprijs. Dit jaar heeft bioscoopketen Pathé tevens een rol in de totstandkoming van deze award, zegt Hannewijk. ‘Tussen 11 augustus en 15 september vertonen Pathé-theaters de vijf genomineerde films in twintig zalen. Het publiek mag vervolgens stemmen op de beste verfilming.’
Waar vorig jaar de Amerikaanse film Still Alice de Parel nog in de wacht sleepte, kunnen dit jaar voor het eerst alleen Nederlandse boeken naar de prijs meedingen. ‘Er zijn veel Nederlandse boeken verfilmd afgelopen jaar,’ legt Hannewijk uit. ‘Die trend zet zich ook dit jaar voort met onder meer Tonio en De held. Het is dan ook niet vreemd dat CPNB in overleg met ons heeft gekozen voor boekverfilmingen waaraan een Nederlands boek ten grondslag ligt. En het lijkt erop dat die beslissing goed is uitgepakt, want er wordt druk gestemd op de genomineerde films.’

Maar wat maakt een boekverfilming dan goed? Volgens Hannewijk kun je de boek- en filmversie van hetzelfde verhaal het beste los van elkaar beoordelen. ‘Van een slecht boek kan een goede film worden gemaakt en omgekeerd. Onze jury beoordeelt de films dan ook op haar cinematografische kwaliteiten en zeggingskracht. De visie en interpretatie van de literaire bron zijn belangrijke aandachtspunten voor de vakjury. De wijze waarop de filmmaker filmische middelen inzet is belangrijk, zeker wanneer de interpretatie doordacht, origineel en adequaat is.

Berichten gemaakt 5307

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven